Hon är aktuell i festivalen Norrköpingsljud (23–26 maj): Saga Fagerström. En kör från Norrköpings musikklasser kommer att uruppföra hennes stycke Connection Trail från 2024.
Saga Fagerström (f. 1996) är flöjtisten som satsade på komponerandet och som även kompletterar med en utbildning som som ingenjör inom ljudelektronik. Hon är medlem i FST (Föreningen Sveriges tonsättare) och i nätverket Konstmusiksystrar, bland annat.
Här en återpublicering av en text från kultursidan.nu av Ann-Charlotte Sandelin:
Den unga Saga Fagerström spelade flöjt på Kulturskolan hemma i Linköping och gick i musikklass, där alla eleverna sjöng. När det var dags för gymnasievalet blev det mera musik, hon valde De Geergymnasiet och pendlade till Norrköping varje skoldag. Ett mer avgörande val än hon tänkt. En av lärarna på De Geer Musik var tonsättaren David Swärd.
– Jätteviktigt! Jag skulle ju bli flöjtist, men det var på De Geergymnasiet jag mötte David och förstod att komposition var något för mig.
Flöjt eller komposition?
Varför välja? Efter studentexamen tog Saga med sig flöjten till Musikhögskolan i Göteborg. Efter två år där fortsatte hon till Gotlands Tonsättarskola.
– Efter det gjorde jag sista året på flöjtkandidaten fast på utbyte i Graz i Österrike.
Nu lägger hon ännu en utbildning till de tidigare. Saga Fagerström ska även bli ingenjör, specialiserad mot ljudelektronik. En bra kombination, hävdar den frilansande kompositören och berättar i förbigående om skiv- och konstbolaget Echo & Altar som hon startat med vänner. Efter första släppet Adele Marcia Kosmans album VOLVM 2. pieces kommer poesiantologin Phineidae sent i maj.
– Ambitionen är att komposition ska vara min huvudsakliga karriär, konstaterar hon.
Ljudinstallationer
Hon är på god väg. Hon har skrivit körmusik, kammarmusik och elektronisk musik. Och gör ljudinstallationer, en sådan spelas på Ung Nordisk Musik (UNM) i Örebro i augusti.
– Jag ska i sommar komponera ett verk tillsammans med en kompositör från Skottland till Nordic Music Days i höst.
Och:
– Jag jobbar på ett musikalbum med elektronisk musik som kommer släppas på Echo & Altar så småningom.
Kultur är grunden för samhället
På Sagas profil, på onlineplattformen Konstmusiksystrar.se, möter vi en intellektuell och verbal konstnär, som skapar utifrån sin grundsyn på världens beskaffenhet, ur ett metafysiskt perspektiv. Starkt förenklat.
– Kulturen är en av grunderna för att utveckla hela samhället, förklarar hon när vi träffas. Konsten har stor betydelse för att forma och driva utvecklingen av idéer. Att tänka utanför och expandera förståelsen av nuvarande ramar.
Om uruppförandet
Saga Fagerström blev glad när hon tillfrågades om att medverka i Norrköpingsljud. Hon och tonsättarkollegan Elis Mejhammar, även han gått De Geergymnasiet Musik, har skrivit var sitt körverk för eleverna i Norrköpings musikklasser med uruppförande vid torsdagens konsert i Hörsalen.
– Det är svårt att minnas vilken nivå man sjöng på. Jag ville skriva något som passar deras nivå och deras röster. Hundra unga röster – det ger många möjligheter.
Saga höll i en workshop med musikklasserna efter att hon skrivit klart och eleverna börjat träna in stycket.
– Kul att uppleva deras fokus på mina tankar.
Båda de unga tonsättarna citerar äldre verk. Elis Mejhammars verk Uppenbarelsens följeslagare hämtar inspiration från 1100-talstonsättaren och abbedissan Hildegard av Bingen.
Saga har i sitt verk Connection Trail gått tillbaka till kompositören Francesco Rovigo (1540–1597), vars mässa hon hörde när hon var i Graz.
– Jag blev ombedd att skriva för elevernas omfång och så att de får glänsa, och har anpassat melodik och harmonik, säger Saga, och låter sitt verk rymma två sopranstämmor, två altstämmor och en barytonstämma.
– Rovigos musik slingrar sig fram till några efterlängtade, förlösande slutackord. Jag använder konsonanter – icke-tonande ljud – så att man ska längta efter det tonala.