Bland Georg Riedels drygt 1,700 kompositioner är nog alla hans oslagbara och underfundiga barnvisor mest kända hos svenska folket – Idas sommarvisa, Du käre lille snickerbo och Fattig bonddräng … och all musiken till nio Astrid Lindgren-fiilmer. Plus musiken till Alfons Åberg-filmerna.
Men det finns så mycket annat i Riedels verkslista: kompositioner för stor och och mindre jazzgrupp, musik till ett 30-tal filmer, opera, jazzensemble och orkester, klezmermusik. Och inte att förglömma: körkompositioner.
Georg Riedel som 36-åring
Fyra år efter inspelningen av Jazz på svenska med Jan Johansson (mest sålda jazzskivan i Sverige) skrev Georg Riedel flitigt för kör och jazzensemble. Då stod Leif Strands Kammarkör i fokus, en ensemble som flitigt samarbetade med musiker ur Radiojazzgruppen under 1970- och det tidiga 1980-talet. Tillsammans tänjde de på gränserna mellan kör, konstmusik och jazz. Samt njöt av att göra det i allehanda kyrkorum.
Georg Riedel var en trägen kompositör av verk för kör och jazzmusiker; det började i slutet av 1960-talet. Som till exempel på LP:n En skiva (Proprius) – Grammis-belönad 1971 – där Riedel skrev flera stycken för kör. Bland annat Gud går här på jorden, inspelad i slutet av maj 1969 *)
Rekommenderad lyssning
Ta dig gärna 12 minuters lyssning av detta stycke och betänk att det är 55 år sedan det komponerades. Njut av saxofonduellerna mellan Arne Domnérus och Lennart Åberg, det ivriga kontrabasspelet av Georg Riedel (fem minuter in i stycket), pianokaskaderna från Bengt Hallberg och det ekvilibristiska congaspelet med percussionisten Rupert Clemendore.
1970 insåg nog inte alla att detta var musikanteri på den allra översta toppen. Men nu, femtiofem år senare, kan vi kanske ta oss tid att lyssna – och häpna över hur samtida musik kunde göras.
Georg Riedel – Gud går här på jorden
*) Inspelningstekniker var Rolf Ingelstam och Håkan Sjögren. På skivkonvolutet anges ”att ljudet återges med rätt tonbalans om avspelningsapparaturen har en frekvenskurva enligt RIAA (IEC, kurva 3) med en extra diskantsänkning av tre dB. För att erhålla stor dynamik har skivan graverats med hög nivå, vilket innebär att pickupens högsta nåltryck bör användas för att undvika förvrängning”.
En skiva användes i HiFi-kretsar under decennier som den ultimata demo-skivan.
Bilden överst: Christer Landegren, foto