Att vara musikförläggare och driva musikförlag är inte alltid att tälja guld på upphovspersonernas kompositionsmödor. Förläggarbranschen har sina dalar och ibland sina goda år.
MI, Musikindustrin, som drivs i ett samarbete mellan skivbolagens organisation Ifpi och musikförlagens motsvarighet Musikförläggarna, har nyligen gjort en sammanställning med de viktigaste aktörerna i musikförläggarbranschen. Spännvidden mellan de 20 största förlagen är minst sagt stor.
Översikten som MI gjort visar att förlagsbranschen i Sverige kännetecknas av en handfull större bolag som omsätter flera hundra miljoner kronor, ett mellanskikt (med 9 förlag) som omsätter ca 10–40 miljoner kronor, och många mindre förlag som omsätter under 10 miljoner kronor.
Det finns några musikförlag som fick vara med om ett starkt årtionde, 2013–2022. Det också finns också ett större antal förlag som visserligen sett en omsättningstillväxt men som ändå lever med knappa resurser.
Strävsamt för konstmusiken
Det dominerande musikförlaget på konstmusikområdet i Sverige är Gehrmans Musikförlag med sina 12 anställda och 38,5 milj kronor i omsättning. 2022 gick man med vinst, 837,000 kr, och ökade sin omsättning med drygt 10 %. Men vinstmarginalen är blygsam; några enstaka procent de senaste åren.
I förläggarhuset finns bland andra välkända namn som Kurt Atterberg, Valborg Aulin, Franz Berwald, Karl-Birger Blomdahl, Laci Boldeman, Sven-Erik Bäck, Daniel Börtz, Anders Eliasson, Gunnar de Frumerie, Anders Hillborg, Sven-Eric Johanson, Thomas Jennefelt, Erland von Koch, Lars-Erik Larsson, Mats Larsson Gothe, Nils Lindberg, Bo Linde, Carin Malmlöf Forsling, Rolf Martinsson, Tebogo Monnakgotla, Helena Munktell, Daniel Nelson, Gösta Nystroem, Ture Rangström, Karin Rehnqvist, Hilding Rosenberg, Georg Riedel, Sven-David Sandström, Wilhelm Stenhammar, Lille Bror Söderlundh, Eduard Tubin, Dag Wirén.
Omsättning för de 20 största
Avser 2022.
1 | Universal Music Publishing AB (koncern) * | 633,1 milj. kr |
2 | Sony Music Publishing Scandinavia AB (koncern) ** | 433,3 milj. kr |
3 | MXM Music AB | 390,7 milj. kr |
4 | Warner Chappell Music Scandinavia (koncern) *** | 241,6 milj. kr |
5 | BMG Rights Management (Scandinavia) AB | 150,3 milj. kr |
6 | The Kennel AB | 84,9 milj. kr |
7 | Gehrmans Musikförlag AB (koncern) **** | 38,5 milj. kr |
8 | Peermusic AB | 37,1 milj. kr |
9 | Cosmos Music Publishing AB | 27,7 milj. kr |
10 | Edition Björlund AB | 20,5 milj. kr |
11 | Kobalt Music Scandinavia AB | 19 milj kr. |
12 | Jimmy Fun Aktiebolag | 17,7 milj. kr |
13 | The Extreme Music Library AB | 17,6 milj. kr |
14 | Accasso Music Aktiebolag | 12,5 milj. kr |
15 | Best of i Alingsås AB | 12,4 milj. kr |
16 | Salem Al Fakir Music AB | 9,6 milj. kr |
17 | Culture Technology Group Asia Europe AB (EKKO) | 7,6 milj. kr |
18 | Notposten Aktiebolag | 6,6 milj. kr |
19 | Wessmans Musikförlag AB | 6,3 milj. kr |
20 | Refune Music Rights AB | 5,9 milj. kr |
* Universal Music Publishing AB äger Universal Production Music AB.
** Sony Music Publishing Scandinavia AB äger t ex sedan 2018/2019 EMI Music Publishing Scandinavia AB, EMI Catalog Partnership Scandinavia AB, EMI Mills Scandinavia AB, EMI Songs Scandinavia AB, samt att man äger Sony/ATV Music Publishing (Scandinavia).
*** Warner Chappell Music Scandinavia äger också ett antal förlag, som t ex Nordiska Musikförlaget och Intersong-Förlagen.
**** Gehrmans Musikförlag äger Notpoolen AB, som i sin tur äger Notfabriken Music Publishing AB.