Det spelas västerländsk konstmusik – med betoning på ’västerländsk’ – av de skatteunderstödda orkestrarna och ensemblerna på Sveriges konsertscener. Totalt handlar det om 1,469 verk med en speltid på 530 timmar (eller 31,750 durata-minuter, om man så vill) som framförs under säsongen 2023–24.

iMusikens nationella repertoargenomgång för den aktuella säsongen är klar i och med att de två orkestrar som presenterar sina program halvårsvis (Musica Vitae i Växjö och Blåsarsymfonikerna i Stockholm) nu har avslöjat vad som serveras under vårterminen 2024. Repertoargenomgången omfattar därmed 17 av Sveriges orkestrar.

Traditionell repertoar består

Den nationella sammanställningen visar inga trendbrytande eller uppseendeväckande musikaliska tendenser (vem trodde det?). Det som gick an för 40–50–60–70 år sedan går an även säsongen 2023–24. Den klassiska musiken från sent 1700-tal och från 1800-tal/tidigt 1900-tal är fortfarande idealet för flertalet av de svenska orkestrarna – liksom för programråden, och för de anlitade dirigenterna.

Den som tycker att den mest väsentliga musiken som skapats är komponerad av Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven eller Wolfgang Amadeus Mozart får helt rätt, även denna säsong.

Varje orkestersäsong brukar toppas av Beethoven, Brahms, Mahler, ibland Bruckner. Säsongen 2023-24 tar Johannes Brahms täten med 1,803 spelade minuter (föregående säsong hamnade han på tionde plats). Ludwig van Beethoven kommer strax efter, med 1,718 minuter, följd av W A Mozart med 1,651 minuter.
Sergej Rachmaninov hamnar på listans sjätteplats (spelad under 866 minuter); den här säsongen firas ju hans 150 år.

Anton Bruckner (med 322 framförda minuter) hamnade den här gången långt utanför tio-i-topp-listan.

Som brukligt: sparsamt med samtida musik och kvinnliga kompositörer

Bland de tio mest framförda tonsättarna lyser de kvinnliga tonsättarna med sin frånvaro. Även så den mer samtida musiken, skapad av tusentals kompositörer världen över de senaste 73 åren (iMusiken räknar generöst all musik från 1950 och framåt som ’samtida’).

Mer kommer

iMusiken fortsätter att följa upp den nationella repertoarstatistiken under innevarande säsong med fler uppgifter: om andelen samtida musik, om hur den svenska musiken presenteras, om kvinnliga tonsättare samt en översikt av de dirigenter som just nu är igång med de svenska orkestrarna.

Den som vill fördjupa sig i respektive orkesters repertoarfördelning säsongen 2023-24 kan kolla via länkarna på den här sidan ›



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.