Legendariska Elektronmusikstudion, EMS, har lockat ljudkonstnärer från stora delar av världen till Stockholm i 60 år.
– Pionjärerna på EMS ville skapa ny musik för en ny, vackrare och fredligare värld. Med facit i hand kan de visionerna få det att värka i hjärtat. Samtidigt är det slående hur teknikutvecklingen återigen dominerar kulturdebatten. Nu är det AI som antingen ska rädda eller förstöra världen beroende på vem man frågar, säger Nadia Izzat, chef för Scenkonstmuseet.
På Scenkonstmuseet i Stockholm blir det nu en satsning på elektronisk musik och ljudkonst. Verk av mer än 30 konstnärer i presenteras i en utställning som startar i samband med Nobelveckan och pågår fram till september 2024.
Höjdpunkter
2–10 december: Nobel Week Lights på Scenkonstmuseet, där skiftet mellan ljus och mörker, ljud och tystnad kan upplevas. Ljud- och ljusinstallationen Circadian Waves: Resonances projiceras kvällstid på Scenkonstmuseets historiska byggnad (dvs gamla Kronobageriet intill Dramaten). I samarbete med Konstfack, KTH, SKH och KMH.
14 december: Ralph Lundsten In Memoriam, en hyllningskväll för tonsättaren Ralph Lundsten (1936–2023). Scenkonstmuseet och Riche Lilla Baren gör gemensam sak och bjuder in till panelsamtal, liveframföranden och dansgolv.
16 februari 2024: Konsert med Kali Malone. Den amerikanska kompositören, ljudkonstnären och organisten (f ö bosatt i9 Stockholm) gör ett exklusivt framträdande. Malone framför sitt hyllade verk Does Spring Hide Its Joy med musikerna Lucy Railton och Stephen O’Malley. Visuals av Nika Milano.
Bilden överst: Buchla-synten i Elektronmusikstudion. Foto: Jonas André