Konsertflitiga Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall visar under säsongen 2023–24 att musikernumerär inte betyder allt. Den här mindre kammarorkestern lyckas bland annat genom sina olika ensembleuppsättningar (Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten) prestera ett fullmatat konsertinnehåll som är i nivå med några av de fullstora symfoniorkestrarnas.

Hur var det nu med balansen mellan musik av manliga och kvinnliga kompositörer? Den var urusel alla de andra åren i de flesta andra orkestrar, tycktes orkesterledningen resonera. Och satte sig ner för att skapa en tydlig motvikt. Man ville sätta ned foten och låta publiken få lyssna in en repertoar som erbjuder mer rättvisa – och spännande – musikupplevelser.

Ohotad etta med kvinnliga tonsättares musik

Säsongen 2023–24 med Nordiska Kammarorkestern uppvisar förvånande repertoarsiffror. Med en andel av närmare 31 % musik av kvinnliga kompositörer intar orkestern en ohotad förstaplats bland landets orkestrar.

Man räds inte att framföra verk av Ethel Smyth, Missy Mazzoli, Jenni Brandon, Sally Beamish, Fanny Mendelssohn, Marie Jaëll, Joan Tower, Geraldine Green, Clara Schumann, Jennifer Higdon, Louise Farrenc – och inte minst de svenska tonsättarna Karin Rehnqvist, Maria Lithell Flyg och Tebogo Monnakgotla.

Två Sverige-premiärer

Inga uruppföranden, men väl två Sverige-premiärer med Every second breath comes from the ocean av Maria Lithell Flyg, där Sofia Winiarski dirigerar (stycket uruppfördes av Riga Sinfonietta hösten 2022). Finske tonsättaren Sebastian Fagerlund ges en Sverige-premiär med sin Kammarsymfoni under Tomas Djupsjöbackas ledning; framfördes första gången av Tapiola Sinfonietta i mars 2022 med John Storgårds som dirigent.

Manliga samtida tonsättares musik får en andel av 12,3 % och musik av svenska tonsättare har en repertoarandel av 7,6 %.


Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, så som de ursprungligen publicerades på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1950–2023.


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.