Det bjuds inte så många orkesterkonserter med Wermland Opera orkester i Karlstad – en stor del av hösten går åt till musikalföreställningar * – men det som under säsongen spelas i Karlstad CCC (Karlstad Congress Culture Centre) vid Klarälven ger sammantaget en ganska annorlunda repertoarbild än vad de flesta andra orkestrar Sverige visar upp.
Anledningen är bland annat att tonsättaren Tebogo Monnakgotla är huskompositör säsongen 2023–24. Det blir ett uruppförande av hennes verk den 5 oktober, The Robin. I februari 2024 framförs hennes Gaea (från 2020) för saxofon och orkester, med Johannes Thorell som solist. I början av mars är det dags för ett nytt uruppförande av Monnakgotla, en sångcykel med Karolina Andersson som sopransolist.
”Hög andel” musik av kvinnliga tonsättare
Detta, tillsammans med musik av Andrea Tarrodi (Zephyros) och Louise Farrenc (Symfoni nr 1), betyder att orkestern i Karlstad når nationellt hög procentnivå när det kommer till musik av kvinnliga tonsättare – 21 %. Detta är mycket, säsongsjämförelsevis 2023–24; på samma procenthöjd som det Norrlandsoperans Symfoniorkester presenterar.
Dominansen av manliga tonsättares musik genom tiderna är dock fortfarande ohotad: den upptar 79 % av orkesterns speltid. Men av detta kan bara 7,6 % av manliga tonsättares verk räknas till den samtida musiken, jämfört med 14,1 % musik av kvinnliga samtida tonsättare.
Svenska tonsättares andel av det Wermland Opera orkester framför är 17,4 %, till stor del beroende på Monnakgotlas verk, kompletterat med Tarrodis och Jan Sandströms Ocean Child.
* Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (Pierre Oxenryd m fl).
Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, så som de ursprungligen publicerades på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1950–2023.