Det bor nästan 160,000 invånare i Örebro kommun, Sveriges sjunde största stad. Där finns Svenska Kammarorkestern med sin chefsdirigent Martin Fröst. I den här urbana miljön borde det finnas goda möjligheter att sätta ned foten, markera och visa vilken bredd och slagkraft det finns inte minst i den nyare musiken.

Men, men. I konsertsammanhang utmärker sig Svenska Kammarorkestern för att under innevarande säsong (2023–2024) ägna gediget intresse åt två kompositörer från 1700-talets slut och 1800-talets början: Wolfgang Amadeus Mozart och Ludwig van Beethoven. I säsongsprogrammet spelas deras musik så att det upptar en fjärdedel (drygt 25 %) av all framförd musik i Örebro konserthus. Det är inte så att att klarinettisten/chefsdirigenten Fröst ideligen spelar Mozarts Klarinettkonsert i A-dur (det händer bara en gång, den 19 oktober), utan Beethovens och Mozarts verk återkommer påfallande ofta; se nedan.

10 % samtida musik, 4 % kvinnligt

Det är en repertoarprioritering som självklart håller tillbaka mycket av all annan musik som finns. Nyare musik av manliga tonsättare upptar 10 % av all framförd musik, bland annat ett uruppförande av en violinkonsert, med titeln Chandangel, av Djuro Zivkovic.

4,2 % ägnas kvinnliga tonsättares verk, äldre såväl som samtida.

Även de svenska tonsättarna genom tiderna hålls tillbaka. 8,9 av säsongens spelade musik är svensk, och ingenting av de svenska tonsättare som var verksamma från 1930- fram till 1980-talet.

På den tiden (1974–1993) när Göran W Nilsson var konstnärlig ledare för Örebro Kammarorkester – föregångaren till Svenska kammarorkestern – var principen att ett verk vid varje konsert skulle vara av en svensk upphovsman/kvinna. Det var aldrig svårt att genomföra …

Gästande dirigenter ruskar om

Det är först när Barbara Hannigan gästar Svenska Kammarorkestern som dirigent (februari 2024) som det blir tydligt alternativ till det wienklassicistiska utbudet – hon tar med sig Rucklarens väg av Igor Stravinsky. Eller som när nye chefsdirigenten i Kungl Filharmonikerna, Ryan Bancroft, kommer till orkestern i slutet av februari 2024: då blir det Aaron Copland, Charles Ives och Caroline Shaw. För övrigt ett av de sällsynta tillfällen då amerikanska tonsättare spelas av en svensk orkester denna säsong.

Mozart + Beethoven i Örebro
Ludwig van Beethoven
Symfoni nr 7 i A-dur, op 92
Wolfgang Amadeus Mozart
Ur Oktett i c-moll
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfoni nr 36 ”Linz” i C-dur, K 425
Wolfgang Amadeus Mozart
Klarinettkonsert i A-dur, K 622
Ludwig van Beethoven
Symfoni nr 7 i A-dur, op 92
Wolfgang Amadeus Mozart
Uvertyr till Figaros bröllop, K 492

Wolfgang Amadeus Mozart
Konsert för flöjt och harpa i C-dur, K 299
Wolfgang Amadeus Mozart Symfoni nr 35 ”Haffner” i D-dur, K 385
Wolfgang Amadeus Mozart
Uvertyr till Mitridate, K 87

Wolfgang Amadeus Mozart
Symfoni nr 35 i D-dur, ”Haffner” K 385
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfoni nr 25 i g-moll, K 183
Ludwig van Beethoven
Uvertyr till Prometheus

Ludwig van Beethoven
Pianokonsert nr 4 i G-dur, op 58
Ludwig van Beethoven
Violinkonsert i D-dur, op 60
Ludwig van Beethoven
Symfoni nr 7 i A-dur, op 92



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.