Långtifrån allt är inte bara musik för konsert- och operahusen. Numer handlar det lika mycket om kommunikationsstrategier och varumärkesutveckling.
Som tillexempel nu när Norrlandsoperan i Umeå har rekryterat Sara Hardell Flagge som ny kommunikations- och marknadschef. Hon tillträder den 10 april och kommer fortsätta arbetet med att ”utveckla Norrlandsoperans position som ett ledande och nyskapande scenkonsthus på både nationell och internationell nivå”, som det heter i pressmeddelandet.
Lektor i strategisk kommunikation
Sara Hardell Flagge kommer närmast från en tjänst som strategikonsult på den Umeåbaserade marknads- och affärsutvecklingsbyrån Oddo. Hon har mer än tio års erfarenhet av varumärkesutveckling och strategiskt kommunikations- och marknadsföringsarbete. Hon har även varit lektor i Strategisk kommunikation vid Umeå universitet samt disputerat i konstvetenskap och visuella studier vid Lunds universitet.
– Norrlandsoperan skapar inte bara fantastiska upplevelser för sin publik, den fyller också en viktig funktion för den samtida scenkonstens utveckling nationellt och internationellt. Det lockar mig att på ledningsnivå få bidra till att stärka Norrlandsoperans position både i och utanför Sverige, säger Sara Hardell Flagge.
Hon efterträder Petra Kangas som går till ny tjänst som kommunikationschef på Norrmejerier.
Foto: Isabelle Forsberg