En ny enhet, som ska fokusera på en musikfrämjande insatser, har bildats på Stim. Chef för denna avdelning blir Sofie Marin. Hon har tills nyligen varit senior rådgivare inom kulturentreprenörskap och har lång erfarenhet som chef inom kulturella och kreativa verksamheter. Exempelvis från Dramaten, Kungliga Operan, Folkoperan och Malmö musikteater. 2006–2015 var hon bosatt i London, där hon grundade From Sweden Productions för att stödja och främja svensk musik och kultur internationellt.
Stims musikfrämjande avdelning ska ha fokus på återväxt och mångfald inom musiken
Vad tar du med dig av dina erfarenheter in i det nya jobbet på Stim?
– Jag har en bakgrund inom musikområdet med studier vid Adolf Fredriks Musikklasser och i musikvetenskap vid Uppsala universitet. Därefter har jag haft förmånen att arbeta med olika delar av det musikaliska ekosystemet under de senaste 25 åren i Sverige och internationellt. Mitt fokus idag är primärt gränslandet mellan musik, tech och impact där det är viktigt att lyfta värdet av musiken i alla lägen för att våra rättighetshavare framgångsrikt ska kunna skapa, marknadsföra och nå ut med sin musik.
– De senaste årens pandemi har medfört stora utmaningar, men också stora möjligheter i och med framväxten av web3, kreatörsekonomin och en större medvetenhet kring jämställdhetsfrågor, musikalisk mångfald och hållbarhet. Bland annat har jag fram till nu arbetat som Capacity Building Lead för Keychange 2022 och mentor för kulturentreprenörer och musikskapare inom många olika genrer samt har suttit i styrelsen för Gehrmans Musikförlag.
– Tilläggas bör dock att bland det viktigaste nu blir att vara lyhörd för den samlade kompetens och erfarenhet som finns inom Stim och hela Stimsfären. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra skillnad på riktigt.
Med Stim Forward Fund – vad vill du förverkliga?
– Som chef för avdelningen ingår att ta fram en strategi för den musikfrämjande verksamheten och även samordna de olika initiativ som bland annat bedrivs inom Stim Forward Fund och Stim-sfären.
– Närmast nu kommer fokus ligga på att lyssna in de fyra organisationerna Stim, FST, Skap och Musikförläggarna för att stämma av målbild och förväntningar för Stim Forward Fund. Det blir även viktigt att lära känna Stims dotterbolag Svensk Musik och Cora Music närmare liksom NäMMU, Stims nämnd för främjande av musikalisk mångfald och upphovsrätt. Därefter kommer en strategi tas fram för de kommande åren med målet att vi stärker och utvecklar samverkan inom Stimsfären kring de gemensamma insatserna. Det ska bli oerhört roligt!
Var ligger dina personliga musikaliska preferenser?
Musiklyssnandet styrs mycket av vad behoven är för stunden. På sistone har det varit mycket klassisk musik, körsång, svensk jazz, gospel och folkmusik men också funk, pop och indie då jag coachat tonsättare och låtskrivare inom marknadsföring och musikentreprenörskap. Genremässigt spänner det från Monteverdi till Muse, samt att spellistan till Keychange 2022 går varm i lurarna.
– Mina första musikaliska favoriter var Frank Zappa och The Boppers (!). Vi har också många lovande talanger i Sverige, där ju bland andra Cornelia Jakobs är grym. Med andra ord, jag älskar musik i alla dess former, såväl rent kommersiell musik som smalare genrer. Viktigast är att uttrycket är äkta, kvaliteten är hög och att energin finns där. Då spelar genre mindre roll.
Senaste starka musikupplevelse?
Det var här i veckan, i samband med att min äldste son Oskar tog studenten. Det var första gången släkt och vänner samlades efter flera års pandemiuppehåll. Vid utspringet hade varje klass sin egna utspringslåt som de dansade ut till, och hela skolgården fylldes med glädje och fest. Musiken har verkligen en magisk förmåga att möta oss där vi är i livet. Det ger tilltro inför framtiden!