Det är skillnad på folks musikmak och matsmak. Lyssnare av klassisk musik är mindre sugna på fast food och väljer hellre sötare smaker. Till skillnad från exempelvis de som lyssnar på rock/metal, som har ett större sug efter saltare saker och gärna fast food.

Allt enligt en studie av forskare vid Miyagi University i Japan.

Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Food Quality and Preference. Närmare 800 försökspersoner har fått lyssna på musikstycken i fyra olika genrer – klassiskt, jazz, hip-hop och rock/metal.

De klassiska styckena som användes i studien var Air av Johann Sebastian Bach och Edward Elgars Salut d’amour. De jazzstycken som användes i studien var Dave Brubecks Take Five och Miles Davis Walkin.

Lyssnare av klassisk musik föredrog söta livsmedel

Efter att ha lyssnat på varje spår ombads försökspersonerna att betygsätta, på en skala med indelningen om deras lust att äta 16 olika typer av mat, från ”inte alls” till ”väldigt mycket”. Dessutom skulle de sätta betyg på sitt känslomässiga tillstånd medan de lyssnade på de olika musikstyckena.

Forskarna fann att försökspersonerna kände sig lugnare när de lyssnade på klassisk musik och föredrog sötare livsmedel, som chokladkakor.

Professor Charles Spence, medlem av Oxford Universitys avdelning för experimentell psykologi och en del av forskargruppen, sa att den här kopplingen kan förklaras av vårt känslomässiga tillstånd eftersom studier har visat att människor anser att söt mat är mer lugnande.

Att lyssna på klassisk musik minskade lusten efter smakliga skräpmat

Att lyssna på klassisk musik minskade också deltagarnas sug efter skräpmat som hamburgare och chips.

– Avslappnande salta livsmedel hamnade långt ner när man lyssnade på klassisk musik, jämfört med andra genrer, sa forskarna.

En effekt av klassisk musik i handeln

Tidigare forskning vid Texas Tech University har visat att kunder i handeln köpte dyrare vin när klassisk musik spelades i butiken, jämfört med musik från populärmusikens topplistor.

Och från en annan studie vid Karlstads Universitet visade det sig att kunder köpte dyrare kläder när klassisk musik spelades i butiken.



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.