Den 3 september blir det premiär för en operaföreställning om Piteås ganska okända internationella operasångerska Lydia Lindgren. Hon som på 1920-talet stämde styrelseordföranden för Metropolitan Opera, finansmannen Otto H Kahn, för ”brutna kärlekslöften”.
Det ska bli en berättelse om glesbygd och stad, om passion och svek. En berättelse om hur historien kan se annorlunda ut när en kvinna går i en mans fotspår. En berättelse om att följa sina drömmar.
Långt före metoo
Lydia Lindgren var en kvinna långt före sin tid och långt före #metoo. Hon hävdade sin rätt i alla sammanhang och hon följde sina drömmar men inte till vilket pris som helst. Hon dog ensam och bortglömd (i New York 1974).
Nu är det är dags för revansch och dags för hennes återtåg till scenrummet som hon älskade. En passion som blev hennes fall.
Lydia Lindgren föddes i Svensbyn utanför Piteå. Hon reste sig från fattigdom i Sverige till berömmelse i USA. Lindgren kallades för ”Swedish Nightingale” av pressen, ett smeknamn som tidigare getts Jenny Lind. Förutom att medverka i operaföreställningar spelade hon in ett antal svenska folksånger.
PocketOpera
Om detta har GlesbygdsDivan från Tystnaden i Lainio – Carina Henriksson – och musikern Roger Norén gjort en opera; en PocketOpera, som de kallar det, med titeln Här är det jag som stämmer!
Musiken rör sig fritt över olika genrer. Det blir både musikaliska örhängen och nyskrivet.
Premiären sker på Piteå Museum den 3 september, med föreställningar även den 4 och 6 september.
Här är det jag som stämmer! finns med i Riksteaterns utbud för små scener.
Mer info ›