Tygdjurssonaten är ett nytt kammarverk av tonsättaren Reine Jönsson, en sonat av klassiskt slag, men skriven för tygdjur fyllda med sladdar, datorer och rörelsesensorer, istället för sedvanliga instrument. Med verket Tygdjurssonaten fortsätter han att utmana de konstmusikaliska konventionerna.
– Jag ville göra något som var lika krångligt som Mozart, Haydn, Beethoven, fast att man ändå kan hänga med. Så jag har byggt upp verket på ungefär samma sätt och tror att om man lyssnar litegrann kan man få samma känsla. Jag valde ljud i en klassisk tradition, fast klassisk elektronisk, som från slutet av 70-talet, berättar Reine Jönsson.
Tygdjuren/gosedjuren är gjorda av textilkonstnären Anna Nygren och ljudtekniker Roger Jönsson.
Killar i naveln
Musikerna som spelar på tygdjuren ömsom klappar dem, drar i benen, lyfter tassarna, killar i naveln… och genom rörelserna alstras ett ljudlandskap. Rytmiska gester och fraser byggs upp allteftersom musikerna tolkar notbilden. Varje tygdjur innehåller 18 rörelsesensorer i tassarna/vingarna, huvudet och magen och varje tryck, rörelse och drag genererar elektroniska signaler av olika slag som omvandlas till ljud, toner och klanger.
Djuren hanteras av erfarna musiker: saxofonisten Linn Persson trakterar uggla, hennes kollega från Stockholms Saxofonkvartett Jörgen Pettersson spelar panda och pianisten och dirigenten Pia Bygdéus har ett kattinstrument i knät.
Noterna är snillrikt anpassade efter tygdjurens anatomi, och nedskrivna i klassisk tabulatur, ett månghundraårigt sätt att notera musik. Här beskrivs inte hur det ska låta utan hur musikern ska spela och, i det här fallet, även göra – ”lyft handen”, tryck på näsan”.
Tygdjurssonaten är ett samarbete mellan Båstad kammarmusikfestival och Musik i Syd. Verket skulle ha uruppförts vid förra sommarens festival och sedan turnerat både i Sverige och Storbritannien.
Nu blir Tygdjurssonaten istället film, som publiceras på Musik i Syd Channel den 31 mars kl. 19.00.
Men du kan redan nu se här ›