För tredje året i rad går Järnåker-stipendiet, Sveriges största för kammarmusik, till en kvinnlig kompositör.
I år blev det tonsättaren och kompositionsprofessorn Karin Rehnqvist för hennes verk Blodhov.
Juryn motiverar valet så här:
”Järnåkerpriset 2019 tilldelas Blodhov, ett verk som väver samman nutida kammarmusik med nordisk folkmusik till en unik dramatisk komposition i både form, innehåll och uttryck. Verket är ett starkt laddat monodrama för mezzosopran och kammarensemble som genom sitt känslomässiga djup aldrig släpper taget om lyssnaren. Den tematiska, dramatiska och poetiska utgångspunkten finns i Gerður Kristnýs diktberättelse Blodhov som är baserad på en saga från den fornnordiska Eddan om makt, hot och övergrepp. Genom en lyhörd och inkännande tonsättning av dikterna framträder en intensiv och drabbande bild av den utsatta kvinnans smärta, ensamhet och minnen. Musiken har en imponerande klangrikedom som rör sig mellan dynamiska ytterligheter och uttryck; från de smärtsamma skriken och jordiga klangerna till de naturlyriska, vackra melodierna som ibland bara viskas fram.
Genom att låta den samtida konstmusikens utforskande klangvärldar och speltekniker sammansmälta med folkmusikens rikt ornamenterade linjer sammanförs också den gamla sagans våldsamma berättelse med brännande aktuella frågor i vår tid på ett kongenialt sätt. Härigenom binder verket samman gammalt och nytt, musikaliska traditioner och klangliga innovationer, de gamla myterna och modern poesi och människans smärtsamma strävanden och bördor genom tiderna, förmedlat genom ett enastående utnyttjande av det kammarmusikaliska formatets möjligheter till det intima, det dramatiska och det storslaget expressiva.
Verket är komponerat till folkmusiksångerskan Lena Willemark och tyska ensemble recherche, musiker av absolut världsklass som genom sitt framförande förmedlar verkets alla nyanser och kvalitéer in i minsta detalj.”
Blodhov kommer att framföras den 5 februari 2020 med Lena Willemark och ensemble recherche i Kungasalen, Kungliga Musikhögskolan.
En lång process
– Jag är väldigt glad att detta stycke nu uppmärksammas. Det har varit en lång process där jag fått bästa möjliga musikaliska förutsättningar, men med ett tema som var ursvårt att gestalta. Jag gick igång på Kristnýs makalösa, karga text (i svensk översättning av John Swedenmark) och insåg att varje sekund måste vara känslomässigt trovärdig.
– Att få Järnåkerspriset är en stor uppmuntran, och jag hoppas uppmärksamheten kan hjälpa musiken vidare, så att Blodhov hittar vägen till många konsertsalar, säger Karin Rehnqvist.
Karin Rehnqvist tar emot utmärkelsen och intervjuas av Saltöstiftelsens ordförande Anna Lindal vid den årliga kammarkonserten till Erik Järnåkers minne den 5 januari 2020 på Musikaliska i Stockholm.
Ordknappt
Karin Rehnqvists tonsättningar till den isländska poeten och författaren Gerður Kristnýs synnerligen karga och ordknappa texter blev efter många års tester och komponerande det 42 minuter långa verket Blodhov – ett monodrama för mezzosopran och åtta instrument.
I Blodhov tar den isländska poeten och författaren Gerður Kristný (f. 1970) fram en berättelse ur Den poetiska Eddan som handlar om hur Frej förälskar sig i jättekvinnan Gerður och genom hot får henne till sin maka. Men Kristný vänder på berättelsen och berättar den ur kvinnan Gerðurs perspektiv.
Blodhov hade världspremiär under Point Festival i Göteborgs konserthus den 24 maj 2019 med Lena Willemark röst/sång och ensemble recherche, Freiburg. En konsertföreställning i regi och ljussättning av Svante Grogarn.
Tidigare tonsättarstipendiater
2018 Jenny Hettne, A swarm came in from the dark
2017 Ylva Lund Bergner, Achenar
2016 Kent Olofsson, Champs d’etoiles
2015 Staffan Storm, et lux in tenebris lucet
2014 Jesper Nordin, Pendants
2013 Joakim Sandgren, endroits susceptibles
2012 Leilei Tan, In our image, in our likeness
2010 Madeleine Isaksson, Les sept vallées
2010 Klas Torstensson, In grosser Sehnsucht
2009 Jan W. Morthenson, Stråkkvartett nr 3 Epilogos
2008 Mikael Edlund, Solo