Inte nog med att man som tonsättare och librettist ska ordna sin försörjning. Man ska dessutom vara utrustad med ett oändligt tålamod och leva fritt och kreativt bortom alla longörer.

2006 fick tonsättaren Karin Rehnqvist och librettisten Kerstin Perski en förfrågan om en helaftonsopera för Kungliga Operan, Stockholm. Efter parets kreativa processer kom de fram till att det skulle bli en opera i nutiden, om något som kändes angeläget. Det blev operan Strandad/ Stranded (hösten 2022 ändrat till Drifted på engelska).

En kvinna flyter i land efter att ha undkommit en naturkatastrof, men anklagas senare för att ha övergivit sin familj. Vulkanutbrottet är tänkt att kännas ända ut till de bakersta bänkraderna. Men historien kunde lika gärna handla om Estoniakatastrofen (1994), tsunamikatastrofen (2004), eller våra dagars flyktingkatastrofer.

Kontrakt. Sedan ingenting

Två år senare (2008) är det klart för kontraktsskrivning med operans ledning, under stor samstämmighet.

Därefter händer ingenting, enligt upphovspersonerna. I december 2018, dvs tio år senare, möts kompositör/librettist/operaledning på nytt. Det är svårigheter att schemalägga helaftonsoperan samt att hitta regissör, meddelas det. Några planerade uppföranden finns inte.

– Möjligen säsongen 2021/22.

Det är 14 år efter kontraktsskrivningen. Som sammanfaller med Birgitta Svendéns förlängda förordnande som konstnärlig chef och vd och med säsongen som avslutas med Operans stängning under fyra år inför den omfattande renoveringen, 2023–2027 (med prislappen 3,5 miljarder kronor).

Mycket pengar – få uppföranden

Svenska operahus lägger mycket pengar på att beställa nya operor, som hamnar i byrålådan efter en kort spelperiod. Vissa operor har inte uppförts alls, konstaterar Sveriges Radio /Kulturnytt som gjort en enkät bland de fem svenska operainstitutionerna i Sverige.

– Nästan ingen nyskriven opera, som de fem största operahusen i Sverige har beställt de senaste tio åren, har uppförts igen, enligt Kulturnytts enkät.

Undantaget är Dracula på Kungl Operan, skriven av Victoria Borisova-Ollas, som hade premiär 2017 och uppfördes på nytt under 2019.


Bilden: Fr v Karin Rehnqvist, Kerstin Perski, Birgitta Svendén




LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.