För att du som kompositör ska bli spelad riktigt mycket, år efter år, bör du vara man, född på 1700- eller 1800-talet och komma från Österrike eller Tyskland; Finland går också bra, om du är född 1865 i Tavastehus.
Detta är inga nyheter för den som följer de svenska symfoniorkestrarnas spellistor. Detta är helt enkelt svensk orkestertradition och vad man skulle kunna kalla ’god konserthuslednings-sed’. Ordningen mellan de gamla mästarna kan variera, men toppskiktet av kompositörer går inte att rubba.
Kampen om tätplatserna för döda vita män med orkesterpartitur brukar stå mellan Ludvig van Beethoven, Johannes Brahms och Wolfgang Amadeus Mozart.
Brahms och Beethoven i topp
Den här säsongen, 2018/19, är det Johannes Brahms (bilden överst) som kniper förstaplatsen. Åtta symfoniorkestrar väljer att spela honom så ofta att Brahms orkestermusik upptar 7,3 % av den totala speltiden.
God tvåa är Ludvig van Beethoven, vars orkestermusik framförs 6,2 % av de totala konserttiderna.
Bubblare
Starka bubblare är Jean Sibelius med sina 5,5 % och Igor Stravinskij med 5,3 % av den totala speltiden. De klättar därmed förbi Wolfgang Amadeus Mozart, som spelas med 4,7 % andel av repertoaren.
Dessa fem i toppen får alltså närmare 30 % av all spelad orkestermusik i de svenska symfoniorkestrarna.
Kompositör | Levnadsår | Land | Total speltid (min) | Andel, % | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Johannes Brahms | 1833–1897 | Tyskland | 1,532 | 7,3 | |
2 | Ludvig van Beethoven | 1770–1827 | Tyskland | 1,295 | 6,2 | |
3 | Jean Sibelius | 1865–1957 | Finland | 1,144 | 5,5 | |
4 | Igor Stravinskij | 1882–1971 | Ryssland | 1,116 | 5,3 | |
5 | Wolfgang Amadeus Mozart | 1750–1796 | Österrike | 982 | 4,7 | |
6 | Gustav Mahler | 1860–1911 | Österrike | 862 | 4,1 | |
7 | Dmitrij Sjostakovitj | 1906–1975 | Ryssland | 854 | 4,1 | |
8 | Felix Mendelssohn | 1809–1847 | Tyskland | 750 | 3,6 | |
9 | Anton Bruckner | 1824–1896 | Österrike | 699 | 3,3 | |
10 | Richard Strauss | 1864–1949 | Tyskland | 607 | 2,9 | |
11 | Pjotr Tjajkovskij | 1840–1893 | Ryssland | 604 | 2,9 | |
12 | Robert Schumann | 1810–1856 | Tyskland | 525 | 2,5 |
Alltså: drygt 52 % av den framförda repertoaren hamnar hos dessa 12 kompositörer.
Kvar finns då knappt 48 % för alla andra tonkonstnärer från hela 1900-talet till dagens. Och de är hundratals och åter hundratals.