En ny logotyp i den svenska musikvärlden har just presenterats. Det är Gävle Symfoniorkester som hädanefter ska profilera sig på det här sättet – som Gävle Symfoni alt. Gävle Symphony.
Formgivningen skulle även kunna vara en leksakstillverkares, som ville ha lite retro-stuk. Eller kanske en ny berg- och dalbana i staden? Eller en ny kaffesort?
Lekfullt, förvisso. Men ganska rörigt och oroligt. Lite väl hårt och spetsigt i framtoningen. Frågan är hur länge orkestern står ut med sin logotyp. Den här versionen har ett bäst-före-datum som redan känns passerat.
Lekfullt och kreativt?
– Gävle Symfoniorkesters nya visuella språk ska vara lekfullt och kreativt. Med tydlig struktur lämnas det gott om utrymme för kreativitet både med element, logotyp, färg och typsnitt, sägs det i ett pressmeddelande.
Och konserthuschefen Örjan Hans-Ers är övertygad:
– När Gävle Symfoniorkester nämns med allt större respekt internationellt så är det viktigt att vi vågar ta plats i alla led, även grafiskt. Jag tycker personligen att den nya loggan är jättehäftig.