En ny logotyp i den svenska musikvärlden har just presenterats. Det är Gävle Symfoniorkester som hädanefter ska profilera sig på det här sättet – som Gävle Symfoni alt. Gävle Symphony.

Formgivningen skulle även kunna vara en leksakstillverkares, som ville ha lite retro-stuk. Eller kanske en ny berg- och dalbana i staden? Eller en ny kaffesort?

Lekfullt, förvisso. Men ganska rörigt och oroligt. Lite väl hårt och spetsigt i framtoningen. Frågan är hur länge orkestern står ut med sin logotyp. Den här versionen har ett bäst-före-datum som redan känns passerat.

 

Lekfullt och kreativt?

– Gävle Symfoniorkesters nya visuella språk ska vara lekfullt och kreativt. Med tydlig struktur lämnas det gott om utrymme för kreativitet både med element, logotyp, färg och typsnitt, sägs det i ett pressmeddelande.

Och konserthuschefen Örjan Hans-Ers är övertygad:

– När Gävle Symfoniorkester nämns med allt större respekt internationellt så är det viktigt att vi vågar ta plats i alla led, även grafiskt. Jag tycker personligen att den nya loggan är jättehäftig.

 

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.