Professorerna improviserar

0

Under Östersunds orgelvecka (10 – 12/11) kommer de båda musikerverksamma professorerna Johannes Landgren och Anders Hagberg med en konsert, Sänd ditt ljus. Plats: Stora kyrkan i Östersund, den 11 november.

Det blir improvisationer, gregorianik och folkliga koraler i ett meditativt samspel. Anders Hagberg på flöjter och sopransaxofon, Johannes Landgren på orgel och piano.

Johannes Landgren

är professor och prorektor vid KMH (Kungl Musikhögskolan i Stockholm) samt frilansande organist. Han var tidigare verksam som professor i orgel och improvisation vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och som prodekan vid den konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Han har genom åren bedrivit en omfattande konsertverksamhet i hela Europa, USA och Ryssland.

Han samarbetar regelbundet med olika musiker från olika genrer och hartillsammans med dessa publicerat över 30 cd-inspelningar. Landgren valdes 2020 in som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

Anders Hagberg

har under sin musikerkarriär utmärkt sig som en både innovativ och virtuos improvisatör på en mängd flöjter och sopransaxofon.

Anders Hagberg har turnerat över hela världen med egna band och som solist med ett flertal grupper. Hans internationella samarbeten inkluderar artister från Indien, Mellanöstern, Japan, Brasilien, Västafrika och USA. Han har skrivit musik till filmer och dansföreställningar och gjort många album i eget namn som fått flera utmärkelser.

Som professor i musikalisk gestaltning/improvisation vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs Universitet, är han engagerad i undervisning, handledning och konstnärlig forskning och utveckling.

Musikförlaget satsar på egen kompositionstävling

Musikförlaget Bo Ejeby i Göteborg fyller 30 år. Med anledning av detta utlyste förlaget en kompositionstävling på temat Tidens smala näs efter ett Shakespeare-citat.

Bara förlagets egna tonsättare inbjöds att delta. Musiken skulle skrivas för kör av valfritt slag. Drygt tjugo bidrag kom in.

De vann

Förstapriset gick till Henrik Dahlgren för kompositionen Psalm 103. Prismotiveringen löd: ”En komposition som med ett visst mått av minimalistiska influenser, ett begränsat, väl hushållat tonmaterial och ett effektivt rytmiskt bruk på ett självklart sätt tolkar den gamla psaltartexten.”

Andrapriset gick till Sven Hagvil som tonsatt en text av Kahlil Gibran: Of time you would make a stream.

Tredjepriset gick till Kjell Perder för en tonsättning av Göran Sahlbergs dikt Timmarna vid havet.

Alla tre tonsättningarna är komponerade för blandad kör och kommer att ges ut av Bo Ejeby Förlag tillsammans med ett urval av de övriga bidragen.

Juryn bestod av körprofessorerna Gunnar Eriksson och Gunno Palmquist, kyrkomusikern Karin Oldgren samt förläggaren, Bo Ejeby.


Bilden, fr v: Kjell Perder, Henrik Dahlgren och Sven Hagvil. Foto: Bo Ejeby Förlag.

Norska Katrine blir chef för Helsingborgs Konserthus

Det blir Katrine Ganer Skaug som tar över chefsskapet i Helsingborgs Konserthus efter Fredrik Österling (som slutade i augusti). Hon börjar den 10 januari 2022.

Katrine Ganer Skaug har under många år varit verksam i Danmark, dels som verksamhetschef för Esbjerg Ensemble och senast som orkesterchef för Copenhagen Phil (även kallad hela Själlands symfoniorkester). 

Ganer Skaug är starkt förankrad i såväl det nordiska som det internationella musiklivet, enligt ett pressmeddelande.

En chef med starkt nordiskt perspektiv

Hon är utbildad vid Oslo Universitet i musikvetenskap och psykologi, har arbetat som musiker, musikjournalist och har undervisat i ett brett spektrum av musikämnen inom en rad utbildningar. Under fem år var hon generalsekreterare för det Nordiska komponistrådet och under åren 2006-2009 var hon konstnärlig ledare för den Internationella Kyrkfestivalen i norska Kristiansand. 

–Jag gläder mig enormt till att flytta in i denna juvel till konserthus och arbeta med en spänstig, allsidig orkester tillsammans med övrig personal i organisationen.

– Min ambition är att göra huset och orkestern till en rollmodell för konstnärlig kvalitet och samarbete, och jag är säker på att Helsingborg har ypperliga förutsättningar för att skapa relationer som blir både nationellt och internationellt uppmärksammade, säger Katrine Ganer Skaug.

Det, ni! Det ska bli intressant att följa hennes ledarskap.



Foto: Nikolaj Lund



15 unga musiker tävlar om Solistpriset 2022

Den 8-9 november 2021 startar ”semifinalerna” för Solistpriset 2022. Uttagningen sker i Radiohuset, Stockholm.

Solistpriset är Sveriges främsta solisttävling. Det är Kungl. Musikaliska Akademiens största pris för yngre musiker och delas ut vartannat år.

Till 2022 års final, som blir i Göteborgs Konserthus den 5 februari 2022, har juryn tagit ut 15 lovande solister.

De tävlande
JosefAlincello
KlaraAnderssonpiano
AlbertDahllöfpiano
EliasGustafssonslagverk
NilsHansson Mengpiano
TheoHillborgsaxofon
AlvaHolmviolin
MagnusHolmanderklarinett
FredHolmlundgitarr
FilipKorošecslagverk
FredLindbergcello
MatildaLindholmpiano
SergiSirvent Climenttrombon
DanielThorellcello
AlbinUusijärviviola

Avgörande i tävlingen är de tävlandes ”konstnärliga insikt, tekniska skicklighet samt musikaliska gestaltning och sceniska kommunikationsförmåga”.

Förstapriset är 100,000 kronor. I priset ingår också en turné arrangerad av Musik i Syd samt att under kommande säsong framträda som solist med Sveriges Radios Symfoniorkester eller Göteborgs Symfoniker.

Vinnaren får även en solokonsert med Malmö SymfoniOrkester, en solistturné med Norrbottens kammarorkester och ytterligare en solistturné med Musica Vitae. I priset ingår även en rad inspelningar och sändningar med Sveriges Radio P2.

Juryn

är Kungl. Musikaliska Akademiens stipendienämnd, d v s

Fredrik Wetterqvist, ordförande, Stefan Bojsten, Ove Lundin, Johanna Persson, Olle Persson, Linda Taube Sundén, Hampus Linderholm.



Solistpriset genomförs av Kungl. Musikaliska Akademien i samarbete med Sveriges Radio, Berwaldhallen, Musik i Syd, Göteborgs Symfoniker samt Inge och Einar Rosenborgs stiftelse för svensk musik. Även Malmö Live Konserthus och Norrbottensmusiken bidrar till priset.

360° – experimentell konsertserie

0

360-graders-konserterna startade redan i oktober 2017 i Eric Ericsonhallen, Stockholm med performance-verket The Cleaner, inspirerat av av Marina Abramovic och Lynsey Peisinger.

Katarina Henryson

Dessa konserter vill låta artister, musiker och ensembler utföra musiken i flöde. Sångerskan Katarina Henryson från Real Group Academy regisserar konsertförloppet.

Musik, dans eller talade inslag framförs runtom i hela hallen under det att artisterna utför en kontinuerligt långsamt gång i konsertrummet. Publiken är placerad på ett sätt som inbjuder till att känna delaktighet.

De medverkande inspirerar varandra

Den 7 november 2021 är det dags för den sjunde upplagan av 360°. Varje artist och grupp har med sitt eget; sina låtar, sin repertoar och sina nummer – de inspirerar varandra och bygger broar mellan sina olika genrer.

Vid den här konserten medverkar damkören Perunika, en svensk kör som sjunger bulgarisk musik, Mats Bergström, världsberömd gitarrist samt Adolf Fredriks Kammarkör med sin dirigent Christoffer Holgersson.  

Det blir bulgarisk folkmusik, musik av Johann Sebastian Bach bearbetad för sologitarr, gitarrmusik av Olle Adolphsson, körmusik av Eric Whitacre, Wilhelm Stenhammar och Nils Lindberg. Dessutom blir det kortare improviserade inslag.


Bilden överst: Tina Axelsson, foto

Färöarna tog hem Nordiska rådets musikpris

Det blev den färöiska musikern och sångerskan Eivør Pálsdóttir (född 1993 och bosatt i Torshavn) som fick ta emot fick Nordiska rådets musikpris 2021.

Eivør Pálsdóttir vid prisutdelningen i Köpenhamn.

Hon får priset för sitt outtröttliga arbete under de senaste åren som har satt hennes hemland i rampljuset och för att hon ständigt använder sig av sitt musikaliska arv och sitt modersmål.

Stark scennärvaro

Ur juryns motivering kan man läsa:
– Eivør har skapat sig en unik karriär sedan hon, så gott som fullt utformad som artist, steg fram på den musikaliska scenen i hemlandet Färöarna. Hon är en naturligt begåvad musiker och med sin vackra sångröst, sitt skickliga gitarrspel och sin starka scennärvaro har hon trollbundit musikälskare världen över.

”Nordisk” artist

– Eivørs outtröttliga arbete under de senaste åren har satt hennes hemland i rampljuset och hon använder sig ständigt av sitt musikaliska arv och sitt modersmål. Eivør är en genuint ”nordisk” artist, men samtidigt har hon lyckats skapa sig status som en internationell popstjärna som reser och uppträder med sin berömda scenstil i hela världen.

Eivør Pálsdóttir tog emot priset av dirigenten och kompositören Phillip Faber under den direktsända prisutdelningen i Skuespilhuset i Köpenhamn.


Vartannat år går musikpriset till ett verk av en nu levande kompositör (senaste vinnare var den finske tonsättaren Sampo Haapamäki, 2020) och vartannat år, som i år, ges priset till en ensemble eller artist.


Foto: Sigga Ella

Nya orkesterchefen för Musica Vitae

Kammarorkestern Musica Vitae i Växjö får nu en ny orkestermchef efter Andreas Lönnqvist som går vidare till Göteborgsoperan. Det blir Emily Tatlow.

Emily Tatlow (född 1993) kommer närmast från Konserthuset och Kungl. Filharmonikerna i Stockholm där hon varit ansvarig producent för såväl abonnemangsserier som gästspel och festivaler inom olika genrer.

Tillsammans med tidigare erfarenheter som projektledare inom Svensk Scenkonst får orkestern och Nygatan 6 i Växjö en medarbetare som är väl förankrad i musiklivet, men också en värdefull kulturpolitisk och strategisk kompetens.

– Vi är oerhört glada över att kunna presentera Emily Tatlow som ny chef för Musica Vitae säger Musik i Syds VD, Susanne Rydén. Med Emily får vi en kunnig och engagerad person som brinner för tillgången till kultur i hela landet.

Emily Tatlow tillträder sin nya tjänst i januari 2022.


Foto: Nadja Sjöström


Sönderspelade pianofavoriter med Norrdans

0

Vad är egentligen en klassiker?

I verket Pianofavoriter med Norrdans undersöker danskompaniet smak och estetik och bjuder på en anarkistisk danskarneval. Tisdagen den 2 november spelas verket på Dieselverkstaden i Nacka.

I föreställningen Pianofavoriter med Norrdans undersöker koreografen Martin Forsberg tillsammans med Norrdans Rebecka Berchtold, som skrivit texter, vad som är fint och vad som är fult. 

Den internationella ensemblen tar sig tillsammans med pianisten Julia Sjöstedt an de mest sönderspelade pianoklassikerna: Für Elise, Månskenssonaten, Claire de lune.

– Vi utlovar högt och lågt, musik och danshistoria, vackert och fult i en hyllande blandning, säger Martin Forsberg, danschef på Norrdans.

– Resultatet är en föreställning som dundrar fram likt en ångvält av energi mot en botten av lugn rytm. Att se den är som att få en kraftig vitamininjektion, skriver Karin Kämsby i Danstidningen.


Foto: Lia Jacobi

Linköpingskörer får stipendier

0

Linköping är inte bara skjutningar. Det är en universitetsstad, också. Och i universitetslivet florerar en rad körer.

Som till exempel Den akademiska damkören Linnea, Linköpings Studentsångare och Linköpings Studentspex. De tilldelas nu årets stipendium från Fine-fonden. Bidraget ska främja musiklivet på Linköpings Universitet och stötta musikaliska arrangemang 2022. 

Hans Lundgren
Hans Lundgren

Det är förre Director Musices vid Linköpings universitet, Hans Lundgren, som tog initiativ till en stipendiefond för främjande av musiklivet vid Linköpings universitet. Hans Lundgrens stipendiefond ska, genom att dela ut bidrag till föreningar eller enskilda arrangörer, stödja det offentliga akademiska musiklivet vid Linköpings universitet.

Fine-Fonden, eller Hans Lundgrens stipendiefond, har sedan 2019 årligen delat ut stipendier för att främja konstnärlig kvalitet vid musikaliska evenemang på Linköpings Universitet. Stipendiet vänder sig till föreningar eller enskilda arrangörer av musikaliskt evenemang för att främja det offentliga akademiska musiklivet vid Linköpings Universitet och bidra till att höja den konstnärliga kvaliteten. 

Stipendiefördelning Fine-fonden 2021 

5,000 kr tilldelas Den akademiska damkören Linnea för musikaliskt evenemang i damkörfestival under jubileumsåret 2022.

5,000 kr tilldelas Linköpings Studentsångare för att täcka kostnader för regissör/koreograf i samband med jubileumskonsert oktober 2022.

10,000 kr tilldelas Linköpings Studentspex för att täcka kostnader för engagemang av professionell logoped i syfte att höja musikalisk kvalitet hos sjungande skådespelare i studentspexet 2022.

Första priset till Sven-David Sandströms minne

Sven-David Sandström, 1942–2019

Tonsättaren Matthew Peterson tilldelas det första priset till Sven-David Sandströms minne, Sven-David Sandström Choral Composition Awards. Priset uppmärksammar nyskriven körmusik och instiftades efter Sandströms bortgång, av honom själv och hans hustru Ann-Marie Lysell.

– Det ska vara ett pris som uppmärksammar nyskriven körmusik, bestämde S-D Sandström.

Sandströms tidigare studenter vid Jacobs School of Music vid Indiana University i USA kunde ansöka. En internationell jury utsåg Matthew Peterson (född 1984 i North Dakota), som numera är bosatt och verksam i Sverige.

– Sven-Davids kärlek för att kommunicera med omvärlden genom vokalmusik var tydlig och kommer alltid vara en stor inspiration, säger Matthew Peterson i ett pressmeddelande.

Priset är på 5,000 dollar, vilket utgör arvodet för att komponera ett a cappella-verk för kör.

Uruppförande med Radiokören

Verket uruppförs av Radiokören vid en konsert i Berwaldhallen, Stockholm, 29 oktober 2022 i närhet till Sandströms 80-årsdag (d v s den 30 oktober).

Därefter ska detta verk framföras av Vokalensemblen vid Musikhögskolan i Oslo, Eric Ericsons Kammarkör, Indiana University Jacobs School of Music NOTUS, samt av Sofia Vokalensemble.


Tävlingsjuryn har bestått av: David Dzubay, IU Jacobs School composition department, (juryns ordförande), Claude Baker, IU Jacobs School composition department, Britta Byström, tonsättare samt ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien, Dominick DiOrio, IU Jacobs School choral department samt dirigent NOTUS, Fredrik Malmberg, Kungl. Musikhögskolan samt dirigent Eric Ericsons Kammarkör, Stefan Parkman, dirigent samt Vice preses Kungl. Musikaliska Akademien, Grete Pedersen, dirigent, Vokalensemblen vid Musikhögskolan, Oslo.


Bilden överst:Johan Bergmark, foto