Ännu en svensk, skattefinansierad, orkester ska ge sig ut på Europa-turné. Den här gången är det Sveriges Nationalorkester, Göteborgs Symfoniker, som i februari/mars 2019 kommer att gästspela i Stockholm, Hamburg, Berlin, München, Frankfurt, Köln, Wien och Salzburg.
När vi befinner oss i en hotande klimatkollaps väljer orkestern att illustrera sin konsertturné med ett egenmålat flygplan (ja, vi fattar; det är ett Photoshop-montage).
Cyniskt
Men det är en tondöv bildsättning av orkesterns stolta framfart bland kontinentala konserthus. Alla vet numera, förmodligen även Göteborgs Symfonikers ledning, att den enskilt största klimatförstöringen på individnivå står flygresandet för. Det gäller alltså privat, likaväl som i (orkester)grupp.
Att illustrera sin musikfärd med ett flygplan är inte det minsta symfoniskt; det är cyniskt. För tio säsongsprogram senare har vi nått jordens tipping point.
Två svenska verk följer med
Med sig på den två veckor långa konsertresan har Göteborgs Symfoniker med sin finske chefsdirigent Santtu-Matias Rouvali, pianisten Alice Sara Ott (från Japan/Tyskland) och slagverkaren Martin Grubinger (från Österrike).
Det finns svenskt med på turnéprogrammet: Daniel Nelsons Steampunk Blizzard (framförs 5 gånger) och Andrea Tarrodis Liguria (4 gånger). De funkar som konsertöppnare med sina 7–10 minuters speltid. Även islänningen Daniel Bjarnason är representerad med sin Slagverkskonsert (6 gånger).
I övrigt består programmet av Jean Sibelius (6 gånger), Igor Stravinsky (3 gånger), Franz Liszt (2 gånger) och Edvard Grieg (1 gång).