Sveriges största kammarmusikstipendium – Saltöstiftelsens Järnåkerstipendium 2024 på 110,000 kronor – tilldelas tonsättaren Britta Byström för verket Alfabet (2021) skrivet för Norrbotten NEO. Sverigepremiären skedde ensemblens konsert i maj 2022 i Luleå och planerar att framföras igen vid Båstad Kammarmusikfestival i juni 2025, där Britta Byström är årets tonsättarprofil.

Juryns motivering 

– ’Alfabet’ är en inkännande och känslig tonsättning av Inger Christensens poesi, där musiken sammanflätas med textens strukturer. Verket är skickligt komponerat av en tonsättare som har förmåga att fånga lyssnaren med direkt tilltal och samtidigt göra musiken intressant i materialet bakom kulisserna. På väg genom de olika satserna växlar musiken mellan rytmisk vitalitet, stilla kontemplation och ständigt skiftande färger, vilket skapar en fascinerande kalejdoskopisk helhet.

Juryn har bestått av tonsättarna Staffan Storm och Kim Hedås och dirigenten Cathrine Winnes som valt bland anonymiserade nomineringar och ansökningar. 

Stiftelsen Saltö, inrättad av musikmecenaten Erik Järnåker, har sedan 2008 premierat betydelsefulla kammarmusikverk komponerade av svenska tonsättare.

Tonsättarens verkkommentar
Leonardo Fibonacci, född i Pisa runt 1170, död cirka 1250, räknas som en av Italiens och världens största matematiker.

– ”abrikostræerne finndes, abrikostræerne findes” (’aprikosträden finns, aprikosträden finns’)
Så lyder den oförglömliga inledningen av Inger Christensens diktsvit Alfabet (1981). Den är uppbyggd kring två principer: alfabetet – dikterna kretsar kring ord på A, B, C etc. – och Fibonaccis talföljd (där varje tal utgör summan av de två föregående talen). Antalet rader i dikterna utvecklar sig enligt talföljden, vilket gör Alfabet till ett mycket omfångsrikt diktverk! Jag har tonsatt de sju första dikterna, alltså bokstav A-G. Varje dikt har en egen sats. Satsernas längd styrs även den av Fibonacci-serien: A är endast 34 sekunder, medan G är drygt 10 minuter… Dessutom knyts varje sats till tonhöjden med samma namn, så att A, Bb, C etc. blir grundtoner. 

– Det som mest inspirerat mig är dock den lekfullhet och uppfinningsrikedom som Christensen uppvisar trots – eller kanske på grund av? – de stränga regler hon har skapat. Hon pekar på detaljerna i världens överväldigande skönhet liksom i en besvärjelse mot allt det som hotar den: miljögifter, skövling, atombomben. 

– Kompositionen Alfabet är skriven för Norrbotten NEO och solisten Alexandra Büchel. Hennes röst är perfekt för det ”besvärjande ljus” som för mig är det starkaste intrycket från Christensens värld, och som jag har försökt att fånga i musiken, säger Britta Byström, mottagare av Saltöstiftelsens Järnåkerstipendium 2024.

Tonsättare som fått Järnåkersstipendiet

2023 Jonatan Sersampresencia de Sombra
2022 Henrik Denerincollide
2021 Anders HillborgDuo for Cello and Piano
2020 Djuro ZivkovicCitadel of Love
2019 Karin RehnqvistBlodhov
2018 Jenny HettneA swarm came in from the dark 
2017 Ylva Lund BergnerAchenar
2016 Kent OlofssonChamps d’etoiles
2015 Staffan Storm, …et lux in tenebris lucet
2014 Jesper Nordin, Pendants
2013 Joakim Sandgren, endroits susceptibles
2012 Leilei Tan, In our image, in our likeness
2011 Madeleine Isaksson, Les sept vallées
2010 Klas Torstensson, In grosser Sehnsucht
2009 Jan W. Morthenson, Stråkkvartett nr 3 Epilogo
2008 Mikael Edlund, Solo 

Foto: Lars Skaaning


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.