Långtifrån alla kan göra som de offentligt finansierade konserthusen och operascenerna: bara vräka ut föreställningarna på sina digitala kanaler och låta allt vara gratis. (Det är många som oroar sig för hur de fysiska besöken framöver kommer att påverkas av hur publiken i pandemitider fått allt kostnadsfritt.)
För en större grupp fria yrkesutövare av professionella musiker och sångare, som är långt fler än de fastanställda, är detta mer än ett problem – det är en närmast oöverstiglig mur.
Svårt att få betalt
Alla som i en live- eller digitalsändning prövat med att få betalt för något som liknar priset av en konsertbiljett vet hur svårt det är. En YouTube-sändning med frivilliga bidrag via Swish blir i bästa fall bara en rännil.
En lösning för att komma längre är att använda en streamingtjänst för att presentera och sälja video live och on-demand, typ Vimeo.
En annan (billigare lösning) är att använda VOYD, en svensk streamingtjänst. Här bestämmer du själv ditt biljettpris och behåller 80 % av intäkterna.
Du äger rättigheterna till ditt innehåll och bestämmer själv vilket pris du vill ta betalt och hur länge ditt videoinnehåll ska vara tillgänglig. Man får även lägga upp sändningarna på sina sociala kanaler efter en tid.
En som prövat on-demand-betalning
Sångaren Michael Axelsson har prövad VOYD. Det har börjat med en testproduktion av en konsertkväll med sånger av Gustaf Nordqvist och Benjamin Britten.
– Det ger inga stora pengar i början.
– Tekniken kostar en del. Dessutom ville jag ekonomiskt ersätta pianisten Ingela Rousu. Men att sätta upp själva streamingkontot hos VOYD kostade inget. Deras support var föredömligt bra. Och det var roligt att pröva.
Här kan du titta in i Michael Axelssons konsert ›
VOYD är under uppbyggnad och innehåller idag en brokig samling program med teatrar, festivalen Sweden Rock, popsångare, band, komiker, föredragshållare och faktiskt några ”klassiska artister”.