Meteorologisk vår har säkert redan inträffat på många håll i landet. Musikalisk vår infaller i år den 15 mars i Stockholm med festivalen Svensk Musikvår. Eller mer exakt: klockan 14 i Historiska museet med konserten Reminiscens och rörelse.

Årets musikvår-festival kretsar kring ämnen som naturen, vår tillvaro och musikens förmåga att spegla vår samtid. Om det eviga samspelet med jorden, djuren och klimatet, liksom livets stora frågor; tid, rörelse och minne.
För tionde gången
Den tionde upplagan av festivalen pågår under nio dagar (15–23 mars) fyller ett antal stockholms-scener med några av landets mest framstående ensembler och dirigenter. Ett 15-tal konserter med uruppföranden, Sverigepremiärer och speciella möten mellan musiker, tonsättare och publik.
Allt tack vare ständige festivalledaren och eldsjälen Jörgen Pettersson i Stockholms Saxofonkvartett, ensemblen som är huvudman för Svensk Musikvår.

Mer än 30 samtida tonsättares musik kommer att presenteras. Och vid de många konserttillfällena ryms inte mindre än 15 uruppföranden.
Festivalprogrammet med tider och program finns här ›
Bland de många medverkande musikerna, sångarna och körerna finns de båda polska ensemblerna Kwartludium och Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, KammarensembleN, en klarinettkvartett ur Arméns musikkår, Malvakvartetten, Stockholms Saxofonkvartett, Stenhammarkvartetten och Duo Kondens.
Dessutom sångarna Alexandra Büchel och Christin Högnabba, musikerna Jonas Nordberg (teorb), Karin Hellqvist (violin), Jonny Axelsson (slagverk), Jörgen Pettersson (saxofon), Mats Olofsson (cello), Mattias Wager (orgel), Stefan Lindgren (piano) och Theo Hillborg (saxofon).
Fyra körer är igång i skilda konsertprogram: Allmänna Sången, med Maria Goundorina som dirigent, Gustaf Sjökvists Kammarkör, med dirigenten Florian Benfer, Stockholms domkyrkokör, med dirigenten John Hammarström, samt Vokalharmonin, med Fredrik Malmberg som dirigent.
1976 drog originalet till festivalen Svensk Musikvår igång, på initiativ av FST, Föreningen Svenska Tonsättare. Man ville bl a ge chans åt den samtida musiken att bli spelad flera gånger. Eskil Hemberg (dåvarande ordförande i FST) och tonsättarna Daniel Börtz och Karl-Erik Welin hörde i starten till de drivande krafterna.
Svensk Musikvår fortsatte vidare som festival i Göteborg (1978), Norrköping (1980), Stockholm (1982), Umeå (1984), Malmö (1986 och 1990). 1992 var festivalen tillbaka i Stockholm, då under namnet Stockholm New Music. Men där tog det slut.
Tills några hängivna musiker och tonsättare, med saxofonisten Jörgen Pettersson i Stockholms Saxofonkvartett som initiativtagare och motor, tog ny sats 2016 och anordnade Svensk Musikvår som ett slags pilotprojekt. Sedan har det bara fortsatt med vårliga festivaler.