Stanna gärna till en stund och begrunda bilden. Den visar de tio kompositörer, manliga och kvinnliga, vars musik framförs mest och oftast. Det är deras musik svenska orkestrar flitigt spelar under säsongen 2024–25.


Så är det dags för iMusikens årliga och rikstäckande översikt av vad de svenska, skattefinansierade orkestrarna spelar för sin publik under säsongen 2024–2025.

iMusiken har synat den repertoar som presenteras på webben för 17 orkestrar. Merparten av konserthusen har publicerat hela säsongsprogrammet 2024–25 redan under våren i år. Fyra orkestrar väljer att presentera sina konsertprogram halvårsvis (Nordiska Kammarorkestern, Musica Vitae, Blåsarsymfonikerna, Jönköpings Sinfonietta) och med deras nu i december publicerade konsertinnehåll för våren 2025 finns även denna repertoar med i den nationella repertoargenomgången.

Mer än 1,700 framföranden under säsongen

Totalt omfattar repertoargenomgången 34,323 minuters speltid och drygt 1,700 framförda verk på respektive orkesters hemmascen; inventeringen innehåller även den kammarmusik som framförs av orkestermedlemmar och som specificerats (dessvärre är många av dessa framföranden av kammarmusik ospecificerade).

iMusiken kommer, som brukligt, att presentera varje orkesters repertoarfördelning i separata inlägg framöver *).


När kommer repertoarrrevolutionen?

Tonsättarnamnen i topp har de senaste åren varit påfallande desamma. Det handlar bara om smärre inbördes förändringar av rangordningen. En Wolfgang Amadeus hit, en Johannes dit och så en Ludwig.

Inga bubblare syns till den här säsongen, heller. Orkestrarnas programråd och dirigenter vet vad de håller på med – och håller hårt på: wienklassicismen och romantiken.

Och publiken fås att tro det är så här dagens konstmusik ska ljuda. Inte ens det fåtalet musikrecensenter som finns kvar verkar vilja uppmärksamma obalansen i repertoarutbudet.

Orkestrarna öser på i sin marknadsföring av sina konsertutbud och vill mena att det oupphörligen handlar om nya, unika och oanade upplevelser. Men egentligen handlar allt om vad utförarna, artisterna/musikerna, kan åstadkomma.

Fakta säger något annat om den framförda musikens innehåll, roll och riktning.

Orkestrarnas manliga favorittonsättare

Innevarande säsong är det Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven och Gustav Mahler som intar toppen. Föregående säsong (2023–24) var det Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven och Wolfgang Amadeus Mozart som spelades mest. Säsongen 2022–23 var det Ludwig van BeethovenWolfgang Amadeus Mozart och Gustav Mahler i topp. Tidigare säsonger likadant; Brahms, Bruckner, Mozart, Beethoven, Mahler …

Dessa fem kompositörers musik tar tillsammans hand om närmare 22 % av 17 svenska orkestrars utbud. Imponerande.


Kvinnligt: inte så mycket – men dock framfört

Jämfört med framföranden av de manliga tonsättarnas musik är kompositioner av kvinnliga tonsättare sparsam, för att inte säga uppseendeväckande loj. Fortfarande. Det är 15 år sedan KVAST (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare) med Karin Rehnqvist i spetsen larmade om den obalans i repertoarutbudet orkestrarna demonstrerade. Några konserthuschefer menade då att en andel av 20 % musik av kvinnliga tonsättare borde vara rimligt inom några år.

Säsongen 2024–25 hamnar de kvinnliga kompositörernas andel av orkestrarnas speltid på 11,8 % (upp en procentenhet från föregående säsong, som omfattade 10,8 % av den framförda musiken).

Säsongen 2024–25 tränger sig en svensk, samtida tonsättare in bland de betydligt äldre – Tebogo Monnakgotla. Detta tack vare åtskilliga framföranden med Johan Dalene av hennes violinkonsert Globe skimmer surfing the Somali jet samt även Gaea, hennes konsert för saxofon och orkester.

Bland de kvinnliga tonsättarna intar Monnakgotla förstaplatsen, tätt följd av 1800-talets kvinnliga tonsättarstjärna Louise Farrenc. De svarar vardera för cirka 0,8 % av samtliga orkestrars musik. Det förra sekelskiftets stora kompositörsbegåvning, Lili Boulanger, uppmärksammas också med ett antal framföranden under säsongen.


Bilden överst:
övre raden fr v: Gustav Mahler, Louise Farrenc, Ludwig van Beethoven, Amy Beach, Pjotr Tjajkovskij
nedre raden fr v: Jean Sibelius, Tebogo Monnakgotla, Wolfgang Amadeus Mozart, Lili Boulanger, Clara Schumann



*) De orkestrar som ingår i repertoargenomgången är Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Wermland Operas orkester, Svenska Kammarorkestern, Västerås Sinfonietta, Blåsarsymfonikerna, Dalasinfoniettan, Nordiska Kammarorkestern, Musica Vitae, Camerata Nordica, Jönköpings Sinfonietta.

Mer om repertoaren 2024–25

Mest spelade verk hos 17 orkestrar 2024–25

Duratalistan 2024–25: mest spelade hos svenska orkestrar


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.