Isak Persson och Neo Korths. Neo studerar på
Malmö Musikhögskola och Isak på Det Kungliga Danska Musikkonservatoriet.

Två unga tonsättare i Helsingborg – Neo Korths och Isak Persson – upplever att den nya konstmusiken, som kan locka den unga publiken, hamnat i ett tomrum i staden.

Sagt och gjort. Då arrangerar de en ny festival under tre dagar för den experimentella konstmusiken – Öresound, förhoppningsvis ett återkommande evenemang.

Med konserter i allt från gamla brandstationer till caféer och med ensembler som sträcker sig från stråkkvartetter till elektroakustiska piano-slagverks-trios vill man ge helsingborgarna nya musikupplevelser.

Vem skriver? Vem lyssnar?

Öresound-festivalen äger rum 25-27 oktober med en konsert per dag. På söndagen blir det även ett panelsamtal, med titeln Vem skriver? Vem lyssnar? om konstmusikens nutid och framtid med bl a kompositionsprofessorn vid Musikhögskolan i Malmö, Staffan Storm, liksom en styrelseledamot ur den nya orkestern Moderna Musica och Helsingborgs Symfoniorkesters vd Katrine Ganer Skaug.

Medverkande ensembler

Avantgardegruppen från Köpenhamn, NEKO 3, inleder festivalen med en konsert i Dunkers kulturhus. Det blir ett framförande som blandar musik, bild och ljus.

Crush String Collective är en dansk-svensk stråkensemble som skapar intrikata ljudlandskap genom improvisation. Konserten den 26 oktober äger rum i Vagnhall 16 (Brandstationen Gåsebäck).

Blåskvintetten Pollux, en institution i Helsingborgs musikliv, kommer att framföra musik med lokal anknytning i Brukets kaffebar.

Mer om festivalprogrammet här

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.