Två unga tonsättare i Helsingborg – Neo Korths och Isak Persson – upplever att den nya konstmusiken, som kan locka den unga publiken, hamnat i ett tomrum i staden.
Sagt och gjort. Då arrangerar de en ny festival under tre dagar för den experimentella konstmusiken – Öresound, förhoppningsvis ett återkommande evenemang.
Med konserter i allt från gamla brandstationer till caféer och med ensembler som sträcker sig från stråkkvartetter till elektroakustiska piano-slagverks-trios vill man ge helsingborgarna nya musikupplevelser.
Vem skriver? Vem lyssnar?
Öresound-festivalen äger rum 25-27 oktober med en konsert per dag. På söndagen blir det även ett panelsamtal, med titeln Vem skriver? Vem lyssnar? om konstmusikens nutid och framtid med bl a kompositionsprofessorn vid Musikhögskolan i Malmö, Staffan Storm, liksom en styrelseledamot ur den nya orkestern Moderna Musica och Helsingborgs Symfoniorkesters vd Katrine Ganer Skaug.
Medverkande ensembler
Avantgardegruppen från Köpenhamn, NEKO 3, inleder festivalen med en konsert i Dunkers kulturhus. Det blir ett framförande som blandar musik, bild och ljus.
Crush String Collective är en dansk-svensk stråkensemble som skapar intrikata ljudlandskap genom improvisation. Konserten den 26 oktober äger rum i Vagnhall 16 (Brandstationen Gåsebäck).
Blåskvintetten Pollux, en institution i Helsingborgs musikliv, kommer att framföra musik med lokal anknytning i Brukets kaffebar.
Mer om festivalprogrammet här ›