Operadrigenten Marit Strindlund gör denna vecka debut på Wiener Festwochen, en av Europas främsta kulturfestivaler.
Det gör hon nu i juni med att dirigera Sancta i regi av den kontroversiella performancekonstnären och koreografen Florentina Holzinger.
Världspremiären skedde den 30 maj vid Mecklenburgischer Staatstheater i Schwerin, Tyskland, och med Mecklenburgische Staatskapelle Schwerin samt med statsteaterns operakör.
Den här veckan görs ett antal framföranden vid Wiener Festwochen 2024, med avslutande föreställning den 15 juni. Efter sommaren blir det föreställningar vid Staatsoper Stuttgart (under säsongen 2024–25).
Succé och utsålt
Produktionen Sancta, som innehåller såväl Paul Hindemiths enaktsopera Sancta Susanna (från 1922) som musik av Sergej Rachmaninoff, Johann Sebastian Bach, Charles Gounod, Johanna Doderer (österrikisk kompositör, f. 1969) och musik från andra genrer, har gjort stor succé på den internationella kulturfestivalen i Wien. Samtliga föreställningar är slutsålda; stående ovationer och lyriska recensioner.
Recensionen i Nachtkritik.de skriver att ”dirigenten Marit Strindlund låter inte bara Hindemith skimra extatiskt med Mecklenburgische Staatskapelle, utan ger också varje nummer, från ”Kyrie” ur Bachs h-mollmässa till Cole Porters ”Blow Gabriel blow” och Johanna Doderers nya kompositioner ett unikt uttryck, där alla genrer passar in i det mycket fina soundet”
Internationell press, bl a New York Times, The Guardian och Berliner Zeitung har också uppmärksammat produktionen i ett flertal artiklar.
Föreställningen beskrivs som en väldig brygga från Bach till Rachmaninoff som inkluderar musikstilar som metal, noise och samtida kompositioner: för att återerövra den katolska mässan och ta upp kyrkans våldsamma historia. För att motverka den religiösa disciplinen och bestraffningen av (kvinnlig) sexualitet – abort, homosexualitet, sexarbete, nöje.
Svimningar och skratt
– Det är fantastiskt inspirerande att få samarbeta med en nytänkande regissör som Florentina Holzinger. Hon väcker både starka känslor hos publiken och ställer normkritiska frågor till det omgivande samhället, samtidigt som hon lyckas göra det på ett underhållande sätt, säger Marit Strindlund.
– Jag har nog aldrig tidigare dirigerat en föreställning där publiken ömsom svimmar (bokstavligen!) av chock och ömsom vrider sig av skratt, fyller hon på med.
Foto: Sandra Lee Pettersson