Hur man än vrider och vänder på den musik som spelats under Östersjöfestivalen genom åren, går det inte att komma ifrån att det inte är den nyskapande musiken som ges plats. Festivalens repertoar är ganska lik den som framförs i de svenska konserthusens ordinarie säsongsprogram, dvs ganska konventionellt. Barocken, wienklassicismen och romantiken regerar.
Konserthuschefen i Berwaldhallen, Staffan Becker, har bland annat i en intervju i Dagens Nyheter (20/8) menat att den kritik som iMusiken så tydligt framfört om Östersjöfestivalens mansdominerande inriktning är gjord i ett snävt perspektiv (dvs utifrån 2023 års festival).
Eftersom Becker inte varit så inblandad i festivalen – han tillträdde i december 2019 och fick börja sin tjänst med att genomlida några pandemiår 2020–2021 – tar vi tillfället i akt och ger en snabb resumé.
Östersjöfestivalen 2015
Inga uruppföranden. Inga kvinnliga tonsättare. Samtida verk: Esa-Pekka Salonen (Karawane, 29 min), Pēteris Vasks (Distant Light, 30 min), Arvo Pärt (Swansong, 6 min). Resten Sibelius, Nielsen, R Strauss, Tjajkovskij, Sjostakovitj, Schönberg.
Östersjöfestivalen 2017
Uruppföranden: Anders Hillborg (Aeterna, 90 min), Marię Samuelsson (Fem årstider, 12 min), Martin Smolka (The Name Emmanuel, 13 min). Resten Stravinsky, Sibelius, Mahler, Schnittke, Wagner, Vivaldi.
Östersjöfestivalen 2022
Inga uruppföranden, men väl Sverige-premiär för Silent Earth (34 min) av Karin Rehnqvist. 10 % av den framförda musiken av kvinnliga tonsättare. Resten Vasks, Pärt, J S Bach, Tjajkovskij, Rachmaninov, Mahler, Messiaen, Mozart, Schubert, Cimarosa m fl.
Östersjöfestivalen 2023
Sju uruppföranden av Radiokören (verk av Mats Larsson Gothe, Johannes Pollak, Mirjam Tally, Jesper Nordin, Arve Henriksen, Anders Jormin, Anna-Karin Klockar – totalt 42 min). 4,8 % av den framförda musiken av kvinnliga tonsättare. Resten Bartók, Mahler, Berlioz, Händel, Nielsen, Grieg, Wirén, L-E Larsson, Brahms, R Strauss, Sibelius m fl.