Den här mannen torde vara en av de mest meriterade musikproducent- och programchef-profilerna inte bara i Sverige, eller i Norden, utan även internationellt.
Per Hedberg från Våxtorp utanför Laholm i Halland har en närmast osannolik orkesterkarriär i ryggen. Han började som trumpetare i dåvarande Västerås Symfoniorkester i mitten på 1980-talet.
Han har varit planeringschef för Bergen Filharmoniske Orkester. Dessförinnan var han under cirka 20 år verksam i London. Han har arbetat för Academy of St Martin in the Fields tillsammans med Sir Neville Marriner liksom för Philharmonia Orchestra tillsammans med Esa-Pekka Salonen.
Och han har framför allt arbetat många år tillsammans med Sir John Eliot Gardiner och hans ensembler Monteverdi Choir, English Baroque Soloists och Orchestre Révolutionnaire et Romantique.
Gigantiska Bach-projektet
Per Hedberg var bland annat med om att rådda hela det gigantiska projektet Bach Cantata Pilgrimage 2000–2001, troligen det mest ambitiösa körprojektet någonsin.
Under ett år framförde Monteverdikören och orkestern samtliga existerande Bach-kantater på respektive helgdag under ett helt år. Med solister som Magdalena Kozena, Paul Agnew, Mark Padmore, Sara Mingardo, James Gilchrist, Peter Harvey.
– John Eliot repeterade, reste, konserterade hela projektet, plus lyssnade på provsjungningar för olika roller under året. English Baroque Soloists och Monteverdikören var uppdelade i tre olika grupper som varvades (som ett ishockeylag). Vi genomförde cirka 56 konserter på 54 veckor (om jag minns korrekt) över hela Europa och i New York och allting spelades in live. Det blev cirka 60 cd-skivor av det. På ett enda år ….
“If there were a Nobel prize for choirs, the Monteverdi Choir should be its laureate”, skrev Le Monde om denna insats.
Sedan till Malmö
I augusti 2016 värvades Per Hedberg till Malmö Symfoniorkester (MSO) som repertoar- och planeringschef. Nu i sommar är den femåriga anställningen slut. Vad som händer framöver är inte riktigt klart:
– Jag har några olika planer och jag räknar med att exakt vilken/vilka det blir för nästa säsong blir klart inom en relativt snar framtid, berättar Per.
Vad tycker du själv att du bidragit med/påverkat mest under dina år vid MSO?
– Vad jag själv bidragit med är nog lättast ifall någon från orkestern uttalar sig om. Jag blev väldigt glad då jag fick jobbet som programchef hos MSO 2016. Orkestern är framåt och med flytten till Malmö Live Konserthus med dess enastående akustik fanns, och finns, det en enorm framtida potential för orkestern.
Bland de många fantastiska projekt jag haft privilegiet att få vara med om tillsammans med MSO kan som exempel nämnas:
– Klosters Music Festival i Schweiz. Vi erbjöds ett 3-årigt residens under deras sommarfestival och MSO gjorde två bejublade konserter där tillsammans med Håkan Hardenberger sommaren 2017.
– Vår turné med Hector Berlioz Fausts fördömelse under ledning av dåvarande chefsdirigenten Marc Soustrot (numera Hedersdirigent), med bland andra Sir Bryn Terfel som solist, 2018. Vi besökte Dresden, Antwerpen, Concertgebouw i Amsterdam och avslutade i Elbphilharmonie Hamburg där hela ensemblen fick en stående ovation som varade i 8 minuter (!).
– Processen som ledde fram till att Robert Trevino blev chefsdirigent 2019 och tiden efter det. Det ledde bland annat till cd-inspelningar av samtliga Beethoven-symfonier på märket Ondine, en turné till Italien, en fantastisk Stravinsky-festival 2020 och flera andra projekt. Vi skulle ha besökt Elbphilharmonie Hamburg tillsammans för att framföra Gustav Mahlers Symfoni nr 5 i slutet av mars i år, vilket dessvärre inte blev möjligt. I juni spelar MSO/Trevino in ytterligare en cd för Ondine, denna gång med musik av Einojuhani Rautavaara.
– Våra regelbundna projekt med Håkan Hardenberger är alltid oerhört positiva och utnämningen av Håkan till MSOs Hedersartist är jag väldigt glad över. Håkan är en världsartist och att ha honom knuten till MSO är en ynnest.
Samarbeten med nutida svenska tonsättare
– Jag är även väldigt glad över att ha hunnit med att samarbeta/framföra verk av bland annat Tobias Broström, Jörgen Dafgård, Daniel Fjellström, Daniel Hjort, Reine Jönsson, Anna-Lena Laurin, Rolf Martinsson, David Riebe, Jonatan Sersam, Benjamin Staern, Staffan Storm, Simon Söfelde och Martina Tomner. Nutida tonsättare är värda sin vikt i guld och något vår konstform måste värna om.
– En annan glädjande sak är att MSO under dessa år haft ett stort antal dirigenter på besök som då gjort sin MSO-debut. Det är alltid spännande både för publiken och orkestern när en ny dirigent dyker upp.
Vi började även med konsertintroduktioner på Kanalscenen en timme innan abonnemangskonserterna startar. Det är till största del MSO-musiker, plus tonsättare och några dirigenter/solister som är värdar och det har blivit väldigt populärt.
Bilden överst: PerErik Adamsson, foto