Ingen musikstil speglar det moderna samhällets framväxt så väl som jazzen, sägs det.

Det tar Göran Jonsson, författare till boken Frihetens blå toner – En berättelse om jazzen i Sverige (Carlsson Bokförlag) fasta på i en ny, faktafylld bok.

Jazzen i Sverige skildras med avgörande händelser under de 100 år som förflutit sedan den syndfulla amerikanska musikstilen kom till Europa och Sverige. Svarta jazzmusiker på besök från USA möttes av rasism och när den nya ungdomsmusiken slog igenom utbröt moralpanik.

 

 

Lars Gullin, 1950.

”Paris sure never was as great as this!”, utbrast Charlie Parker spontant vid en nattlig jamsession i Stockholm 1950. I Paris hade han under en internationell jazzfestival både träffat och hört svenska jazzmusiker. Nu jammade ”Bird” med några av dem under källarvalven i Gamla Stan, där en ung Lars Gullin storögt beundrade den banbrytande saxofonisten.

Göran Jonsson är journalist, verksam som krogredaktör och reporter på helgmagasinet Di Weekend och tidigare utrikeskorrespondent för Dagens industri i New York samt London.

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.