Mest iöronenfallande vid utdelningsceremonin av 2016 års Nobelpriser i Konserthuset, Stockholm, var nog att två kvinnliga tonsättares verk framfördes. Båda tonsättarna döda, visserligen, men att bli framlyfta i detta sammanhang är uppseendeväckande – roligt!
Marie Rosenmir dirigerade ensemblen med medlemmar ur Kungliga Filharmonikerna (andra gången i rad det skedde med en kvinnlig dirigent).
Nobelprisceremonin inleddes med March i D-dur, KV 249, av Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1790).
Därefter: Quadrille ur The Wedding on the Eiffel Tower av Germaine Tailleferre (1892–1983).
Orford Ness ur Suffolk Suite av Doreen Carwithen (1922–2003).
Serenade ur King Christian II-sviten av Jean Sibelius (1865–1957).
A Hard Rain’s A-Gonna Fall av Bob Dylan (f. 1941), arrangemang av Hans Ek. Framförd av Patti Smith (bilden t h).
Drottningen av Saba, festmarsch ur Den förlorade sonen av Hugo Alfvén (1872–1960).
Vid banketten i Stockholms stadshus framfördes ett Divertissement – A journey through the evolution of music – iscensatt av Martin Fröst och Magnus Lindgren, i regi av Linus Fellbom.
Medverkande: Martin Fröst, klarinett, Magnus Lindgren, flöjt och klarinett, Svenska kammarorkestern, Adolf Fredriks Flickkör.
A journey through the evolution of music in three acts:
act I
Incantation, av Anders Hillborg
Ancient suite: Hymns & O virtus sapiente by Mesomedes & Hildegaard von Bingen. Transcribed, compilated and arranged by Jonas Forssell
Presto, from Concerto for Recorder, Traverse Flute, Strings and continuo in E minor by Georg Philipp Telemann. Arrangement Jonas Forssell
Klezmer 2, by Göran Fröst
act II
Message from Kaknäs, by Magnus Lindgren
Armandos Rumba, by Chic Corea. Arrangement Magnus Lindgren
act III
Emigrantvisa, Traditional arrangement Martin Fröst & Magnus Lindgren
Klezmer, Traditional arrangement Göran Fröst
Adagio – allegro molto e vivace, from symphony No 1 in C major, op 21 by Ludwig van Beethoven.