Utbudet av stjärnsolister, stjärnviolinster, stjärncellister, stjärnpianister, stjärnklarinettister, världssopraner, världssångare, dirigentstjärnor, världsdirigenter, mest efterfrågade dirigenter, eller musiker som antingen är internationellt hyllade/prisade, mest lysande i världen eller prisade stjärnskott, etcetera, tycks vara oändligt.
I varje fall om man får tro de superlativ de svenska konserthusen så gärna använder i sin marknadsföring.
På iMusikens enkätfråga Har du råd, eller tips, till ansvariga i ditt konserthus? kommer åtskilliga andra synpunkter på hur konserthusen marknadsför sina program.
Här är några förslag från publiken:
– Sälj musik, inte känslor. Presentera alltså hur musiken låter, inte någon förmodad inre resa eller känslotillstånd eller annan reaktion.
– Sluta marknadsföra konserter som mysiga och trevliga kulturella upplevelser, börja berätta mer ärligt om jobbig, bråkig och neurotisk musik och vad man kan få ut av att lyssna till den.
– Mer information om den musik som ska spelas. Utförlig presentation med nycklar till musiken på konserthusets webbsida så att man kan förbereda sig på vad man ska höra.
– Bättre studentrabatter, särskilt till folk på olika musikutbildningar, vore bra!
– Dirigenter som skapar program där olika verk förstärker eller kontrasterar varandra är så mycket värda. Till exempel alla program som gjorts av Barbara Hannigan har varit fantastiska.
– Missa inte Stenhammar 2027. Vi måste ju gynna våra främsta.
– Prata inte sönder musiken, låt den tala för sig själv.
– Det vore intressant med större variation i koncepten, så det finns mer att välja mellan än att bara sitta i en stol och titta på musiker på en scen.
– Få yngre besökare in till era hus!
– Våga engagera fler svenska solister och dirigenter!
– Ge fler genrer plats i konserthuset, så kommer ni få en bredare/större publik i ett längre perspektiv. Fler får gagn av skattepengarna.
– Att vara modiga och inte bara förutsätta vad de tror att publiken vill ha, ge publiken utmaningar – ta dem på allvar.
– Programsätt gärna med hela programmet från samma epok och inte blandat.
– Ha gärna med fler kortare verk under samma konserter, finns oändligt med repertoar från hela musikhistorien under 10 minuter som förtjänar att framföras.
– Gör publikundersökningar regelbundet, och ta hänsyn till resultatet.
iMusikens publikundersökning genomfördes maj/juni 2025 via webbsidan imusiken.se.
282 personer svarade. 98 % av enkätsvaren kom från Sverige. Åldersfördelningen hos de svarande var: 33 % i åldern 41–55 år, 27 % i åldern 56–70 år, 25 % i åldern 26–40 år, 13 % 71 år eller äldre. 2 % av de svarande var i åldern 15–25 år.














