Utbudet av stjärnsolister, stjärnviolinster, stjärncellister, stjärnpianister, stjärnklarinettister, världssopraner, världssångare, dirigentstjärnor, världsdirigenter, mest efterfrågade dirigenter, eller musiker som antingen är internationellt hyllade/prisade, mest lysande i världen eller prisade stjärnskott, etcetera, tycks vara oändligt.

I varje fall om man får tro de superlativ de svenska konserthusen så gärna använder i sin marknadsföring.

På iMusikens enkätfråga Har du råd, eller tips, till ansvariga i ditt konserthus? kommer åtskilliga andra synpunkter på hur konserthusen marknadsför sina program.

Här är några förslag från publiken:

– Sälj musik, inte känslor. Presentera alltså hur musiken låter, inte någon förmodad inre resa eller känslotillstånd eller annan reaktion.

– Sluta marknadsföra konserter som mysiga och trevliga kulturella upplevelser, börja berätta mer ärligt om jobbig, bråkig och neurotisk musik och vad man kan få ut av att lyssna till den.

– Mer information om den musik som ska spelas. Utförlig presentation med nycklar till musiken på konserthusets webbsida så att man kan förbereda sig på vad man ska höra.

– Bättre studentrabatter, särskilt till folk på olika musikutbildningar, vore bra!

– Dirigenter som skapar program där olika verk förstärker eller kontrasterar varandra är så mycket värda. Till exempel alla program som gjorts av Barbara Hannigan har varit fantastiska.

– Missa inte Stenhammar 2027. Vi måste ju gynna våra främsta.

– Prata inte sönder musiken, låt den tala för sig själv.

– Det vore intressant med större variation i koncepten, så det finns mer att välja mellan än att bara sitta i en stol och titta på musiker på en scen.

– Få yngre besökare in till era hus!

– Våga engagera fler svenska solister och dirigenter!

– Ge fler genrer plats i konserthuset, så kommer ni få en bredare/större publik i ett längre perspektiv. Fler får gagn av skattepengarna.

– Att vara modiga och inte bara förutsätta vad de tror att publiken vill ha, ge publiken utmaningar – ta dem på allvar.

– Programsätt gärna med hela programmet från samma epok och inte blandat.

– Ha gärna med fler kortare verk under samma konserter, finns oändligt med repertoar från hela musikhistorien under 10 minuter som förtjänar att framföras.

– Gör publikundersökningar regelbundet, och ta hänsyn till resultatet.


iMusikens publikundersökning genomfördes maj/juni 2025 via webbsidan imusiken.se.
282 personer svarade. 98 % av enkätsvaren kom från Sverige. Åldersfördelningen hos de svarande var: 33 % i åldern 41–55 år, 27 % i åldern 56–70 år, 25 % i åldern 26–40 år, 13 % 71 år eller äldre. 2 % av de svarande var i åldern 15–25 år.


iMusikens enkätpubliceringar

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.