På samma sätt som åsikterna spretar om vad konserthusen bör fokusera på › går synpunkterna åt olika håll när det handlar om orkestrarnas repertoarval. Allt enligt den publikundersökning iMusiken via webbplatsen genomförde under maj/juni 2025.
Men en ofta förekommande synpunkt tar upp bristen på samtida musik.
På enkätfrågan Har du råd, eller tips, till ansvariga i ditt konserthus? tar många upp just repertoarfrågor och konserthusens ansvar för den musik som kommer till i vår samtid.
Om nyare musik
– Utan att den samtida musiken får en given plats i repertoaren (mer än bara 10 procent i speltid) kommer intresset hos unga inte kunna utvecklas. Den samtida musiken är en länk mellan nutiden och den klassiska traditionen. Utan den kommer orkestrarna finna sig utan publik om 50 år.
– Jag vill se en större nyfikenhet på repertoar och djärvare programsättning som inte bara styrs av gästande dirigenter. Ta tillbaka makten över vad som spelas. Sätt program med röd tråd och tydligare, kreativa teman. Gör musiken relevant i vår samtid.
– Öka blandningen! Berwaldhallen spelar i hög grad döda vita män! Bättre variation på Konserthuset men inte abonnemang på fredagar när det bäst passar.
– Satsa mer på ny musik, underskatta inte musiken, var inte tråkiga, programsätt udda saker, gå på festivaler med ny musik, Venedigbiennalen, Luzern, Impuls, ManiFeste etc. Ha lite bättre koll.
– Det finns så otroligt mycket spännande musik som vi aldrig får höra. Förstår inte hur ni ORKAR spela samma gamla kompositörer om och om igen! Önskar att jag någon gång fick höra kompositörer från Japan, Sydafrika och andra länder. Inte bara Beethoven, Brahms, Bach och Sibelius.
Önskar också betydligt mer samtida repertoar. Tycker det är jättebra med era konserter via play då man inte alltid har möjlighet att gå det aktuella datumet. Även om jag föredrar att fysiskt närvara vid en konsert tycker jag det är en fantastisk möjlighet som ni erbjuder på detta sätt!
– Jag tycker i stort sett att deras programsättning är bra. Möjligtvis mer nutida. Men inte bara, utan blanda ihop det med deras vanliga basrepertoar.
– Repertoaren är ofta så gammal, förutsägbar och dötrist så jag orkar inte gå dit. Vill ha större variation, höra oväntade tonsättare, unga tonsättare, tonsättare ur alla olika skikt av kändisskap (nu levande som döda).
– Gör inte särskilda filmmusik-konserter. Blanda en (exempelvis) Mozartsymfoni, en fiolkonsert och en svit ur Star Wars på samma konsert.
– Fråga de som kan ny, spännande repertoar. Bjud in kompetens till era programråd från FST, Nutida Musik, och våga vara mycket mer nyfikna! Beställ nya verk tillsammans med andra institutioner!
– Tillsätt en eller två tonsättare i varje programråd för att kunna påverka repertoar.
– Varför utbildar vi (med skattemedel) över huvud taget nya tonsättare vid våra musikhögskolor om inte deras nya musik får höras?
– Om modernare verk eller samtida verk framförs så välj tidlösa melodiska verk. Det finns vacker sentida musik som inte är dissonant och bråkig.
– Det viktiga är hur det låter, inte när det är skrivet.
– Alltför traditionell programsättning. Förvånas för varje ny säsong över att den traditionella orkestermusiken (läs: från 1800-talet) är så dominerande.
Om den traditionella musiken
– Ja, spela äldre svensk orkestermusik av hög kvalitet som sällan spelas, till exempel symfonier av Alfvén, Rangström, Atterberg och Nystroem.
– Spela mer klassiker.
– Nej, jag har gett upp. De är så tråkiga och fantasilösa att klockorna stannar.
– Spela mindre samtidsmusik. Ingen vill höra den ändå och de flesta unga svenska kompositörerna saknar kompetensen att skriva för orkester.
– Betänk: vid en konsert med låt säga wienklassicistisk repertoar måste man inte ha ett modernt verk som gisslan. Och upptäck mer äldre musik. Det är en rik källa att ösa ur.
Om kvinnliga tonsättares musik
– Mera jämställd repertoar, färre ”gamla klassiker” som spelas om och om igen.
– Leta mer forskande och enträget efter kvalitativa verk av kvinnor och sätt samman med andra mer ”kända verk. Gör intressanta kopplingar när program för en kväll sätts ihop, så man i alla fall ibland känner en röd tråd och en tydlig tanke med valet.
– Var nyfiken! Mer kvinnligt, ovanligare konsertmiljöer, äldre svensk musik från arkiv och bibliotek.
– Återkommer i ämnet: Varför utbildar vi över huvud taget nya kvinnliga tonsättare vid våra musikhögskolor om inte deras nya musik framförs och får höras?
iMusikens publikundersökning genomfördes maj/juni 2025 via webbsidan imusiken.se.
282 personer svarade. 98 % av enkätsvaren kom från Sverige. Åldersfördelningen hos de svarande var: 33 % i åldern 41–55 år, 27 % i åldern 56–70 år, 25 % i åldern 26–40 år, 13 % 71 år eller äldre. 2 % av de svarande var i åldern 15–25 år.














