Det händer inte vid varje biennal som arrangeras av Scensverige (en ideell förening för samarbete inom svensk scenkonst), men 2023 är det två operauppsättningar som nomineras: StrandadKungl Operan av Karin Rehnqvist och libretto av Kersin Perski (från 2022) samt NormaFolkoperan av Vincenzo Bellini och libretto av Felice Romani (från 1831). Scenkonstbiennalen pågår från den 30 maj till och med den 4 juni.

Strandad/Drifted
Karin Rehnqvist, f. 1957

Urvalskommitténs motivering:s
– Vad händer efter katastrofen? När strandparadis förbyts i inferno lägger Karin Rehnqvist och Kerstin Perski öronen tätt intill och skapar en trauma-akut för sorgen. Med inslag av folkmusik och gitarrballad är Strandad en psykologiskt expressiv opera för solister, stor kör och orkester. En kulande röst skär igenom som samvetets kniv och skulden lägger sig svart över de bjärt färgade semesterdrömmarna. Med mullrande kaskader, spröda klanger och rättfram text illustreras hur krafterna inom oss kan vara minst lika våldsamma som naturens.

Strandad är en rituell opera om sorgens väg till att kunna fortsätta leva när det som har gett livet mening är borta. En ömsint opera som kretsar kring viktiga allmänmänskliga frågor om sorg, saknad, överlevandeskuld och sökande efter balans i en värld som vänts upp och ned.

Performance lecture

Denna föreställning spelas inte i sin helhet under Scenkonstbiennalen 2023, dvs säga inte alls, men kommer att presenteras genom en performance lecture den 1 juni i Kungliga Operans guldfoajé den 1 juni 15.30 –16.30. Samtal och musik varvas; scener ur operan kommer att framföras.

Dessa hörs

Vivianne Holmberg, sopran, Lena Willemark, sångerska, Carl Ackerfeldt, baryton, Katarina Leoson, alt, Samuel Skönberg, piano, Olle Pettersson, slagverk, Martin Larsson, slagverk, Karin Rehnqvist, tonsättare, Kerstin Perski, librettist, Natalie Ringler, regissör, Katarina Aronsson, dramaturg & moderator. 

Samtalet inleds av medlemmar från Scensveriges urvalskommitté. 


Norma
Vincenzo Bellinio, 1801–1835

Urvalskommitténs motivering:
– När Bellinis energiska ouvertyr har klingat ut stiger musiken och hela orkestern bokstavligen mot taket och ur tonerna framkallas ett uppslitande triangeldrama. På Folkoperan har den Medea-liknande berättelsen klätts av allt utanpåverk och kvar finns Normas bottenlösa vrede och förtvivlan över Polliones svek. De båda sångarlagens sirliga röster fylls i Eirik Stubøs lika minimalistiska som pregnanta regi med komplexitet och känslomässiga nyanser och Norma blir en tidlös berättelse om trolöshet, svartsjuka och människans lika smärtsamma som berusande passion.

Teaterregissören Eirik Stubø gör Sverigedebut som operaregissör med Bellinis Norma – ett av operalitteraturens starkaste triangeldramer. En djuplodad personregi, orkestermusik som spelas på tidstrogna instrument och nya sätt för sångarna att ta sig an Bel canto-traditionen gör uppsättningen till något utöver det vanliga.

Folkoperans musikaliska ledare Henrik Schaefer matchar Stubøs närvarande personregi med att undersöka hur Bellinis musik kan växa musikaliskt samtidigt som den ger plats för dramat. Genom att låta orkestern spela på tidstrogna instrument och öppna upp nya sätt för sångarna att ta sig an Bel canto-traditionen, söker vi efter den speciella klangen som vi tror att Bellini ville höra.

Medverkande

Föreställningen ges på Folkoperan, Stockholm, den 30 maj kl 20.00.
Norma, Julia SporsénAdalgisa, Ann-Kristin JonesPollione, Daniel SvensonOroveso, Johan SchinklerClotilde (Normas förtrogna), Rebecka Elsgard, Flavio, (Polliones vän), Mattias GunnariNormas och Polliones två barn, Daniel Tyapkin, Sam Herrgård samt Folkoperans kör, Folkoperans orkester, med Henrik Schaefer som dirigent.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.