2021 firade Göteborg 400 år som stad. Till detta tillfälle beställde Göteborgs Symfoniker ett stort oratorium av tonsättaren Albert Schnelzer. Pandemin gjorde att premiären fick skjutas upp. Två år senare, den 21 april 2023, blev det dock möjligt med världspremiär i Göteborgs konserthus.

Det har varit ont om uruppföranden i Göteborgs konserthus under säsongen. Detta blev det andra i huset; det tidigare var Johannes Janssons Marimbakonsert i december 2022.

Schnelzers Salt (ca 40 min) blev ett stort oratorium för orkester, kör och sångsolister (sopran och baryton), en hyllning till havet. Havet representeras av sopranen (Mari Eriksomoen) och människan/emigranten av barytonsolisten (Anders Larsson). Oratorietexterna är hämtade ur dikter av bland andra Karin Boye, Dan Andersson, Edith Södergran och Carl Snoilsky.

Albert Schneltzer. Foto: Mats Lundqvist

– Det specifika för Göteborg är ju dess omedelbara närhet till vatten och hav. En stad som varit en knutpunkt både för handel och resor under hela sin historia, inte minst genom amerikaresenärerna. Det allmängiltiga i det här blev just vatten och hav som en symbol för något både löftesrikt men också stort och ibland skrämmande, kommenterar Albert Schnelzer.

Mäktigt och tidlöst

Med dirigenten Joana Carneiro och Göteborgs Symfoniker, Göteborgs Symfoniska Kör och de båda sångsolisterna blev oratoriepremiären till en mäktig manifestation.

Göteborgs-Postens recensent Carl Magnus Juliusson hör ett ”modernt och melodiskt verk för vår tid som har potential att bli en klassiker”. Verket har ”något tidlöst och självklart över sig”. Recensenten ser framför sig att Salt framöver kan komma att jämställas med Förklädd gud av Lars-Erik Larsson.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.