På morgonen den 24 februari 2022 invaderade Ryssland Ukraina. Efter det blev ingenting sig likt, vare sig i Ukraina, i Europa, eller i resten världen. Det blev plötsligt en tillvaro av oro, spänningar och stor osäkerhet inför morgondagen.

De första månaderna efter invasionen var engagemanget stort, även i det svenska musiklivet. Stöd- och solidaritetskonserter anordnades på flera håll i landet. Ukraina fanns tydligt med på många håll, både bland orkestrar, mindre ensembler och körer.

Ingen ukrainsk musik spelas i Sverige

Men engagemanget tonade sakta ut för att nu verka vara på noll-nivå. iMusiken har haft svårt att se spår av musikalisk uppmärksamhet på svenska konsertscener kring Ukraina, dess folk eller dess musikliv.

Natalya Pasichnyk, ukrainsk pianist som sedan många år bor och är verksam i Sverige

Dock har vi nyligen uppmärksammats på att Helsingborgs Symfoniorkester ger en stödkonsert den 23 mars, i samarbete med Röda Korset. Med Natalya Pasichnyk, piano, Henriikka Gröndahl, sopran, och med David Niemann som dirigent.

Två verk av ukrainska tonsättare finns med: Myroslav Skoryk och Valentyn Silbestrov (mellan musik av Johannes Brahms, W A Mozart och Johannes Brahms).

Natalya Pasichnyk medverkade även vid en solidaritetskväll i Leksands kyrka den 24 februari.

Rysk musik

I övrigt är det tydligt att den ukrainska konstmusiken uteblir hos de svenska orkestrarnas innevarande säsong, 2022–23. Inte ett enda verk av en ukrainsk kompositör spelas.

Däremot en stor dos ryska tonsättare, enligt konserthusens tradition; dock med kompositörer aktiva långt före nuvarande regims tillträde. Under innevarande säsong består musik av ryska kompositörer med närmare 12 %. Ukrainska tonsättare: 0 %.

Stödkonserter i Norge

I Norge är det annorlunda. Där görs flera stödkonserter, bl a den 23 februari med en stor musikalisk manifestation kring ukrainsk musik i Universitets aula, Oslo. En konsert som arrangeras tillsammans med SOS Barnbyar.

Medverkande är bland andra Leif Ove Andsnes, Det Norske Solistkor med Grete Pedersen som dirigent, den ukrainska kören FolkeMelodi och den ukrainska dragspelaren och musikpedagogen Mykola Sheremeta.

Bland verken på kvällens stödkonsert finns Prayer for Ukraine, i kompositioner av de båda ukrainska tonsättarna Valentyn Silvestrov och Mykola Lysenko. Ett annat verk som framförs är den ukrainska vaggvisan Oy khodyt kon solo vikon (Drömmen som for förbi fönstret), som spelas av saxofonisten Trygve Seim och pianisten Andreas Utnem.

En vaggvisa norske musikern alltid spelar

Seim säger i en kommentar på sociala medier att han lärde sig vaggvisan av den norska harpisten Ruth Potter, och att han framförde den vid Free Media AwardNorska Nobelinstitutet förra året, där sex ukrainska journalister fick varsitt yttrandefrihetspris.

Priset till journalisten Vladyslav Yesypenko mottogs av hans 12-åriga dotter, berättar Seim, eftersom journalisten/pappan sitter i fängelse på Krimhalvön.
– Efter detta har jag spelat ’Oy khodyt kon solo vikon’ på varenda konsert, oavsett vem jag har spelat med. Det är en av de vackraste vaggvisorna jag någonsin hört, men jag hoppas att jag snart slipper spela den på alla konserter jag gör.

Hela konsertprogrammet

– Folkmelodi: Shchjedryk (Mykola Leontovych)
– Folkmelodi: Ukraina (Taras Petrynenko)
– Det Norske Solistkör: Bön för Ukraina (Valentyn Silvestrov)
– Det Norske Solistkör: Bön till Jungfru Maria (Anna Gavrilets)
– FolkeMelodi och Det Norske Solistkör: Bön för Ukraina (Mykola Lysenko)

– Andrea Bræin Hovig och Svetlana Prokopiv läser dikten ”Testamentet” av Taras Shevchenko
– Mykola Sheremeta (dragspel): Melodija (Myroslav Skoryk)
– Mykola Sheremeta (dragspel): Konsertstycke (Volodymyr Listratov)
– Sunniva Herland Monstad (hardangerfela): Reve ta stohne Dnipr sjiroki

– Sunniva Herland Monstad (hardangerfela): Oi tam na gori
– Leif Ove Andsnes (piano): Preludium op. 44 nr 1 (Borys Lyatoschynsky)
– Leif Ove Andsnes (piano): Bagatelle op. 1 nr 3 (Valentyn Silvestrov)
– Trygve Seim (saxofon) och Andreas Utnem (piano): Oi khodyt son kolo vikon
– Trygve Seim (saxofon) och Andreas Utnem (piano): Obeskrivligt blå och öm (Valentyn Silvestrov)
– Inger Margrethe Furre Thommesen (viola): Slava Ukraini! (Marcus Paus)

Bilden: Lviv, Ukraina den 16 mars 2022. Lviv Symphony Orchestra i ett framförande på Svobody Avenue in Lviv.


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.