Detta är något så ovanligt som en handbok med en erfaren musikers/sångerskas perspektiv. En inspirationshandbok, inte bara för dem i folkmusikfacket utan i alla musikerfack, likaväl som i andra konstformer.

Susanne Rosenberg har under decennier intresserat sig för vad som får ”det” att hända – och det som inte händer!.

Hon är en välkänd folksångerska med en karriär som börjar redan på 1980-talet, med grupper som Rotvälta, Kvickrot, Rosenbergs Sjua och i projekt som Getens Horn, ReBoot/Omstart, för att nämna några.

Rikt och associativt

Nu har hon samlat sina erfarenheter i en bok, Konstnärlig process – en inspirationshandbok ur musikerperspektiv (uddatoner.com). I boken samsas handfasta metoder med reflekterande texter, ett lika rikt som egensinnigt/associativt bildmaterial.

Här ges inblickar i hur andra konstnärer tänker: Vad inspirerar? Hur startar man? som mixas med författarens egna, ibland krokiga tankar, från olika delar av en konstnärlig process.

Susanne Rosenberg är sångerska och professor i folksång vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Hon disputerade 2013 med Kurbits–ReBoot – svensk folksång i ny scenisk gestaltning och avslutar just nu ett konstnärligt forskningsprojekt med stöd från Vetenskapsrådet: Folk Song Lab – deconstruction, improvisation and flow, där folksångens ramar och tonalitet undersöks med hjälp av kollektiv improvisation.

Behövde utmanas

– I mitt eget konstnärliga arbete kom jag till en punkt där jag inte fick tillräckligt med utmaningar. Jag var trött på̊ mig själv och sjungandet kändes som rutin – jag behövde utmanas. Men hur?

– Man skulle kunna säga att konstnärlig process handlar om att bolla sin egen kreativitet mellan olika ytterligheter. Som exempelvis turbulens versus stillhet. Det gör att man kommer framåt.
Så beskriver Rosenberg starten på det intresse för konstnärliga processer och vad som kan få ”det” att hända. Genom konstnärlig forskning undersökte hon detta och efter disputationen 2013 mötte hon ett stort intresse för de koncept och metoder som hon utvecklat. En viktig del var exempelvis hur man kan använda flowparametrar som Play – Risk – Mimicry – Reorientation – Feedback med flera som katalysatorer i det konstnärliga arbetet.

Konstnärliga idéer överlever

Boken har sin utgångspunkt i ett musikerperspektiv, men trots det är metoder, tankar och koncept överförbara till andra konstformer och verksamheter.

På de 224 sidorna finns kapitel som Om flow, Inspiration, Tid, Reflektion, Intuition, Att hänga i, Ett kretslopp, Skarpt läge, Att komma vidare, Att starta samt Struktur.

I kapitlet Från Kreativ röra till skarpt läge beskriver hon till exempel den turbulenta reorienteringsfasen till en tid av vila fram till den punkt då det är deadline, det vill säga skarpt läge. Och hon konstaterar att konstnärliga idéer överlever över tid.

Den nödvändiga prokrastineringen

Det är som sagt en inspirationshandbok Susanne Rosenberg har skapat, och som sådan är den väldigt stimulerande och ger plats för åtskilliga egna reflektioner. Inte en bok att sträckläsa utan mer som ett slags manual att återvända till, då och så.

Som dessa trösteord:

– Min erfarenhet är att Prokrastinering är nödvändigt i ett konstnärligt arbete. Det har en funktion som katalysator, men den kräver en motpol – Skarpt läge – för att vara effektiv.


Boken kan köpas via Bokus, AdLibris, Akademibokhandeln m.fl., eller här › till specialpris, 210:-. Fri frakt. Du kan också swisha 210:- (glöm ej ange adress) till Udda Toner 123 234 38 61.


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.