Säsongen 2022–23 saknar Helsingborgs Symfoniorkester chefsdirigent och särskild konstnärlig ledare. Så man får lita till en mängd tillfälliga dirigenter som tar hand om musikerna och de verk som ska framföras.

Däremot har orkestern inrättat en tjänst som mentorsdirigent, för Gudrun Dahlkvist. Hon får chansen några gånger i det ordinarie programmet, i övrigt tjänstgör hon vid barn- och familjekonserter.

I övrigt heter dirigenterna Maxime Pascal (FRA), Miguel Harth-Bedoya (PER), Dmitry Matvienko (RUS), Rumon Gamba (GBR), David Niemann (GER), Daniel Cohen (ISR), Eugene Tzigane (JAP), Dejan Lazic (HRV).

Några svenska dirigenter syns också på pulten: Johannes Gustavsson, Jakob Hultqvist och Magnus Fryklund. Liksom några kvinnliga: Cathrine Winnes (NOR), Corinna Niemeyer (GER), Nil Venditti (ITA/TUR) och Emilia Hoving (FIN).

I barnkonserter dyker Sofia Winiarski upp som dirigent, i julkonserter dirigenten Mats Paulsson (innehållet i dessa konserter för ospecificerat och därför inte inräknade i repertoaröversikten).

Blandad godispåse

Under många säsonger har det varit tradition att Helsingborgs konserthus haft ett säsongsövergripande och tematiskt grepp på den framförda musiken. Så blir det inte den här säsongen.

Repertoaren är lite ”gott & blandat” med tydlig övervikt för det väntade, det traditionella; Beethoven, Tjajkovskij, Mahler, Mozart, Brahms, Mendelssohn …

Men så dyker det emellanåt upp överraskningar från förr – som norska Anne-Marie Ørbecks Symfoni från 1944, violakonserten från 1942 av Hilding Rosenberg, eller Sinfonie singulière av Franz Berwald från 1845; sällan-spelade verk i dagens svenska orkestervärld.

Samtida

Andelen samtida musik är, som vanligt, blygsam. Dock kommer verk som Chaplin Songs av Daniel Nelson, Om fotspår och ljus av Lotta Wennäkoski, Violinkonsert och Transit Underground av Tobias Broström, Insinuarsi av Benjamin Attahir, Shimmering Islands av Rolf Martinsson, violinkonserten Graal Theatre av Kaija Saariaho, De Profundis av Raminta Šerkšnyte, This Midnight Hour av Anna Clyne samt El Sombreron av Victor Agudelo – för att nu nämna det som blir.

Det vill säga: den nya musiken står för 9,8 % av all spelad musik under säsongen.


Beräkningarna för Näringsdeklarationerna är gjorde utifrån publicerade säsonggsprogram. Statistiken omfattar samtliga specificerade konserter med resp orkester och deras orkestermusiker (t ex i kammarmusikprogram). Ospecificerade konserter, som barn-, skol- och familjeföreställningar, är inte medtagna. Inte heller andra orkestrars gästspel eller externa musikers solokonserter.




LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.