När det gäller att som festivalarrangör hålla klimatambitionerna höga – och se till att det gamla beteendet radikalt förändras – gör det ingenting om man slår sig för bröstet. ”Hela världen måste ställa om och bli hållbar”, deklararerar man.

Som nu Järna Festival Academy inför årets festivalvecka, 30 juni – 6 juli: man utmanar musikbranschen genom att vara mycket tydliga med vilken miljöbelastning även den klassiska musikindustrin utgör. Som exempelvis det här med flygresandet.

Fossilfritt resande

– En enskild musiker kan med lätthet släppa ut hundratals ton koldioxidekvivalenter under ett enda år, enbart från flygresor. En orkester, hundratusentals ton, påpekar festivalledningen med de båda konstnärliga ledarna, cellisten Jakob Koranyi och pianisten Peter Friis Johansson.

Järna Festival Academy engagerar därför enbart musiker som går med på att inte göra några extra flygresor för att medverka på festivalen. Denna policy gäller även festivalens akademistudenter, som förbinder sig att resa fossilfritt till och från kursen.

Det blev en imponerande samling unga musiker som nappde på detta.

Nurit Stark, Guro Kleven Hagen, Jennifer Stumm, Amalie Stalheim och Peter Friis Johansson i kvintettsamarbete. Foto: Eira Desax
Den blandade repertoaren

Redan i öppningskonserten (med titeln ”Hoppets ansikten”) märks ambitionerna till en varierad repertoar. Pianokvartett nr 3 av Ludwig van Beethoven, Kjempeviseslåtten av Harald Sæverud, Violinsonat nr 2 av ukrainska Zara Levina, Entr’acte av amerikanska Caroline Shaw samt Robert Schumanns Pianokvintett.

Konserten ”Närodlat” den 1 jui vill vara en hyllning till den musik som finns just där vi är. Med musik av Bjarne Brustad (Evenetyrsuite), Helena Munktell (Violinsonat), Hugo Alfvén (Sju dikter av Ernest Thiel, sjungna av Elin Rombo) samt Stråkkvartett i F-dur av Valborg Aulin.

Senare på kvällen framför Jakob Koranyi Cellosviter 1–3 av Johann Sebastian Bach.

Den 2 juli kan man få göra en tvåtimmars vandringskonsert i Ytterjärna med korta musikstopp. Musik som hörs efter vägen Cloud Trio av Kaija Saariaho, Arpeggionesonat av Franz Schubert och Insektarium av Ruud Langaard.

Förta kvällskonserten (”Om tiden och vattnet”) innehåller Pianotrio av Pjotr Tjajkovskij med uppläsning av skådespelaren Björn Kjellman.

Därefter fortsätter Jakob Koranyi med Bachs cellosviter.

Den 3 juli blir det på eftermiddagen John Cage, Sonatas and Interludes for prepared piano, med Peter Friis Johnsson. Därefter konserten ”Änglamarken” fylld med djur- och naturskildringar: Papillons för solocello av Kaija Saariaho med prisade cellisten Amalie Stalheim, Djurens karneval av Camille Saint-Saëns, Naturale av Luciano Berio, Songs of the Sky av Andrea Tarrodi, samt Oktett av Franz Schubert.

Jazzsångerskan Amanda Ginsburg slår sig samman med en stråkkvartett den 4 juli och tillsammans framför de unika arrangemang av henns mest kända låtar.

Till finalkonserten den 6 juli utlovas ett fullmatat program med smällkarameller. Studenterna vid festivalens akademi framför i olika konstellationer tillsammans med sina lärare ett garanterat varierat program.

Medverkande

Jakob Koranyi, cello
Peter Friis Johansson, piano
Guro Kleven Hagen, violin
Nurit Stark, violin
Mats Zetterqvist, violin
Eivind Ringstad, viola
Jennifer Stumm, viola
Amalie Stalheim, cello
Cédric Pescia, piano
Elin Rombo, sopran
Laura Michelin, flöjt
Andreas Sundén, klarinett
Fredrik Ekdahl, fagott
Chris Parkes, franskt horn
Rick Stotijn, kontrabas
Ulrik Nilsson, slagverk
Daniel Hormazabal, piano
Asuka Nakamura, piano
Amanda Ginsburg, jazzsångerska
Filip Ekestubbe, piano
Ludvig Ericsson, kontrabas
Ludwig Gustavsson, slagverk
Askanäs Kammarkvartett – Erik Arvinder, violin, Emma Nyman, violin, Matilda Brunström, viola, Andreas Lavotha, cello
Björn Kjellman, skådespelare

Läs mer om allt som händer under festivalen ›

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.