Tre år har gått sedan den senaste kammarmusikfestivalen kunde genomföras på Saxå herrgård (mellan Filipstad och Hällefors). Sedan kom pandemin.

Det började som ett avspänt musikerkollektiv för ett gäng orkestermusiker och deras familjer ur dåvarande Stockholms Filharmoniska Orkester (idag Kungliga Filharmoniska Orkestern), med initiativtagaren Peter Eriksson (violast) som primus motor och konstnärlig ledare. Då ganska unga och entusiastiska musiker, som på somrarna gärna ville fortsätta spela och göra det kammarmusikaliskt. Och dessutom äta gott tillsammans på Grythyttans gästgivaregård, som då styrdes av Carl Jan Granqvist, en annan av kammrmusikfestivalens tillskyndare.

Det som alla tidigare år varit en festivalvecka blev i år bantat till tre konsertdagar 26-28 juni, varav en av kvällarna ägnades åt en kammarjazzkonsert i herrgården med pianisten Jan Lundgren och basisten Hans Backenroth.

Ett ovanligt programinslag blev samtalet Betyder kulturen något? Vad betyder musiken i en livskris? med inte helt okände skogsägaren, jägaren och företagsledaren Karl Hedin i samspråk med Martin Wicklin från Sveriges Radio (Söndagsintervjun, bl a).

Medverkande 2022

Christina Högman, Charlotta Larsson, sång
Nils-Erik Sparf, Bernt Lysell, Mikhail Zatin, violin
Yui Ito, oboe
Peter Eriksson, Karin Petersdotter, viola
Mats Olofsson, Bekhbat Tsagaanchuluun, cello
Martin Sturfält, Natalya Pasichnyk, piano
Duo Siqueira Lima/ Cecilia Siqueira, Fernando Lima, gitarr
Pasi Pasanen, dragspel
Jan Lundgren, piano, Hans Backenroth, kontrabas
Delar av violastämman ur Kungl Filharmonikerna.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.