Musik som ansetts obekväm har ofta förkastats och förbjudits i auktoritärt styrda länder. De fanns förr, och de finns nu.

Minns Entartete Musik (urartad musik) från 1930-talet och något decennium framöver i Nazi-Tyskland.

Daniel Hansson, dirigent i Malmö och professor i dirigering vid musikkonservatoriet i Lviv, Ukraina. 

Nu ska ett nytt samarbetsprojekt lyfta fram europeiska tonsättare som fallit i glömska genom historien.

– Vi vill belysa en dyster del av musikhistorien, där systematiska övergrepp mot konstnärer använts som medel för att kontrollera medborgarna. Tyvärr ser vi även idag en oroande utveckling i flera länder, inte minst i östra Europa, säger Daniel Hansson, dirigent och konstnärlig ledare för Malmö akademiska kör och orkester.

Forbidden music

Projektet Forbidden music, är ett nytt samarbete med Ukrainian Festival Orchestra och tyska Württemberg Philharmonic. I fokus står tonsättare vars verk och liv drabbades genom förtryck och förföljelse av regimerna i Tyskland och Sovjetunionen.

En av dem var Viktor Ullman (föddd 1898, död i Auschwitz 1944), en österrikisk tonsättare av judisk börd som deporterades till nazisternas koncentrationsläger, Tack vare en medfånge kunde hans musik räddas.

En annan var den ukrainska tonsättaren Vasyl Barvinsky (1888–1963). Barvinsky var en av de första ukrainska kompositörerna som fick globalt erkännande.

Han sattes i arbetsläger av den sovjetiska regimen och hans manuskript brändes offentligt. Ett av partituren bevarades dock av en av Barvinskys studenter som lyckades fly. Verket dök upp igen först på 1990-talet.

– I många fall är det bara delar av musiken kunnat bevaras för eftervärlden och en del har inte ens uppförts tidigare. Att framföra verk av dessa och andra kompositörer är ett sätt att ge dem upprättelse, säger Daniel Hansson.

Förbjuden, fördömd och förkastad

Den 19 oktober dirigerar Daniel Hansson Ukrainian Festival Orchestra den ukrainska tonsättaren Borys Mykolajovytj Ljatosjynskyjs Symfoni nr 2 – också det ett verk som förbjöds av Stalins regim. Han levde i Ukraina 1895–1968, först som jurist, sedan som dirigent och tonsättare.

I arbetet med urvalet av musik och tonsättare har Staffan Storm, professor i musikteori och komposition vid Lunds universitet, varit kurator.

Sammanlagt blir det tre konserter under hösten i Ukraina under temat Förbjuden, fördömd och förkastad.

– Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för att kulturen ska kunna växa – inte att styra själva innehållet. Ambitionen är att detta projekt kan vara starten för ett fördjupat samtal om musik och politik, inte bara med hänsyn till musikhistorien utan även med blick mot framtiden, kommenterar Daniel Hansson.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.