Vad händer om accordeonisten bryter sig loss, inte från dragspelet utan med det? Vilken musikalisk relation blir det när musikern rör sig tillsammans med instrumentet och tillsammans med en regissör utforskar relationen?
Kryptiskt? Det blir tydligare i själva föreställningen som heter just Danceplaying the Accordion.
Medverkande musiker är Mara Peiseniece och regissören är Mareike Dobewall. De ger två föreställningar på Fylkingen i Stockholm, lördagen den 2 oktober och söndagen den 3 oktober.
Försökt tämja instrumentet
I tre år har regissören Mareike Dobewall och dragspelaren Mara Peiseniece ”testat, försökt tämja, knuffat, dragit, rullat runt, gömt, avslöjat, manipulerat, kapitulerat och lyssnat på” det som händer mellan instrument och musiker.
Resultatet är en föreställning där Mara Peiseniece delar med sig av sina personliga upplevelser av livet med dragspelet.
Mara Peiseniece är accordeonist med en bakgrund inom konstmusiken, som nu utforskar scenkonst, fri improvisation och modern musik. Mara har uppträtt med en rad olika besättningar och ensembler i Sverige och Lettland, hon har gjort teaterföreställningar i Norge och Finland. Kontakten med KMH (Kungl Musikhögskolan) har hon sedan studierna på masterprogrammet NAIP (New Audiences and Innovative Practice).