Det är alltid uppfriskande med ensembler som det är lite svårt att etikettera. Som finska Trio Peltomaa Fraanje Perkola. Är det jazz (som det genrebeskrivs i skivkatalogerna), är det medeltidsmusik? Eller är det rent av folkmusik?

Trio Peltomaa Fraanje Perkola hjälper till att tänja örat. Trion består av Aino Peltomaa, sång och medeltidsharpa, Harmen Fraanje, piano, och Mikko Perkola, viola da gamba och ljudeffekter.

Från och med 700-talet uppträder medelidsharpan på västeuropeiska avbildningar. Den är liten till formatet och har en sluten, triangulär form, till skillnad från de orientaliska och egyptiska harporna, som var öppna framtill. Strängarna var av tarm, mässing eller tagel.

De kombinerar ljudet av rösten, pianot och viola da gamban med elektroniska effekter och medeltida harpa. Musikerna har olika bakgrund inom tidig musik, jazz, finsk folkmusik och samtida musik, även om det var medeltida musik som var inspiration för deras mycket personliga sound.

Ekon från kloster

Den här trion utforskar sångerna från den tyska Hildegard von Bingen (1098-1179), den franske Pérotin (1160-1230) och pilgrimssånger från 1300-talet.

Det blir till ekon från kloster, katedraler och olika orter för pilgrimsfärder som samsas med både improvisationer och originalkompositioner. Det blir som en resa mot ett inre lugn.

Trion fascineras av hur tiden kan uppfattas och hur de medeltida melodierna och texterna talar till oss nu.

Det ansedda belgiska klassiska skivbolaget Outhere Music / Fuga Libera släppte trions debutalbum ÆR i början av året.



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.