Epidemic Sound sprider sig som Pandemic Sound för upphovsrätten

Epidemic Sound är ett svenskt företag som startade 2009 av fem (då) yngre män: Peer Åström, David Stenmarck, Hjalmar Winbladh, Jan Zachrisson och Oscar Höglund. Den senare är vd.

Nyligen har bolaget fått ett tillskott på 3,8 miljarder. kronor. De nya miljarderna kommer från riskkapitalbolagen EQT och Blackstone.

Pengarna ska användas till utveckling av produkter och användarupplevelsen, lansering av plattformen på fler språk än engelska och att expandera den befintliga musikkatalogen på 32,000 låtar.

Nu blir det Asien och Sydamerika
Oscar Höglund, vd Epidemic Sound

– I takt med att vi växer mer i till exempel Asien eller Sydamerika vill vi investera i ännu mer musik och en större katalog, säger Oscar Höglund till SvD.

Och han berättar stolt att Epidemic Sound har ungefär 1,5 miljarder videovisningar på sin musik varje dag på Youtube. Ingen annan kommer i närheten av det.

Köper rättigheterna – för alltid

Epidemic Sound har alltså skapat en digital musikplattform där bolaget själva äger rättigheterna till all musik. Kunderna prenumererar på tjänsten (för 499 kr/månad) eller köper delar av en låt och får därmed obegränsad användning av musiken, på alla plattformar, för alltid.

Inte ens ett public service-bolag som SVT har dragit sig för att använda tjänsterna från Epidemic Sound.

Epidemic Sound betalar en engångsersättning till upphovspersonen för varje verk; summan varierar beroende på verket. 

Lysande affärsidé för bolaget Epidemic Sound. Mindre lysande och lukrativt för upphovspersonerna.

Hård kritik från upphovsrättsorganisationer

Upphovspersoner och upphovsrättsorganisationer har självklart varit starkt kritiska mot det här upplägget och ser upphovsrätten och den ideella rätten helt bortdribblad.

Stim, SKAP, FST liksom Association of European Performers’ Organisations (AEPO-ARTIS), European Composer and Songwriter Alliance (ECSA) och International Federation of Musicians (FIM) representerar tillsammans över 500,000 kompsitörer, låtskrivare och artister – samtliga ser Epidemic Sound som något skadligt för upphovsrätten.

– Epidemic Sound använder 100 % buy-out-kontrakt – där kompositörer och artister säljer sina rättigheter för hela skyddstiden i utbyte mot en engångsbetalning – vilket berövar upphovspersonerna från royalty och rättvis ersättning.

– Epidemic Sound ersätter ofta namnet på musikskaparen med sitt eget namn, vilket visar en djup respektlöshet för våra medlemmars moraliska rättigheter att äga rätten till sina verk och framträdanden.

– Expansionen av Epidemic Sound utgör ett hot mot den rättvisa ersättningen för författare och artister inom musikbranschen och deras förmåga att utveckla hållbara karriärer och att försörja sig.

– Vi uppmanar alla offentliga eller privata företag att avstå från att samarbeta med en verksamhet som inte respekterar kreatörernas grundläggande ekonomiska och moraliska rättigheter. Dessutom uppmanar vi alla utövare och artister inom musikbranschen att noggrant överväga de potentiella konsekvenserna av buy-out-avtal. Det förhindrar helt enkelt att musikskapare får rättvis ersättning för sina verk, något som inte längre borde förekomma på 2000-talet.


AEPO-ARTIS är en ideell organisation som representerar 36 europeiska ledningsorganisationer från 26 olika länder. Antalet artister som representeras av de 36 medlemmarna i AEPO-ARTIS kan uppskattas till mellan 400,000 och 500,000.
www.aepo-artis.org

European Composer and Songwriter Alliance (ECSA) representerar över 30,000 professionella kompositörer och låtskrivare i 27 europeiska länder. Med över 60 medlemsorganisationer i hela Europa bevakar organisationen intressen för musikskapare av konstmusik (samtida), film och audiovisuell musik samt populärmusik.
composeralliance.org

International Federation of Musicians (FIM), grundat 1948, är det enda organ som globalt representerar musikorganisationer, med medlemmar i cirka 65 länder världen över. FIM har status som en icke-statlig organisation, sanktionerad av olika internationella myndigheter som WIPO (Världsorganisationen för immateriella rättigheter), UNESCO (FN: s utbildnings-, vetenskapliga och kulturella organisation), ILO (Internationella arbetsbyrån), Europeiska kommissionen, Europaparlamentet.
www.fim-musicians.org

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.