Han komponerade in i det sista

Han komponerade kammarmusik, sånger, körverk, orkesterverk, oratorier, operor och musik till baletter och film. Med en sådan fart och i en sådan mängd att inte ens hans tonsättarkolleger förstod hur det gick till.

Inte många kunde hålla räkningen, knappt han själv; det blev 600 olika kompositioner …

Sven-David Sandström – 30/10 1942 – 10/6 2019.

Sitt genombrott fick Sven-David Sandström 1972 med Through and through (vid ISCM-festivalen), ett orkesterverk som möttes av ett internationellt gensvar när det framfördes av Concertgebouworkestern i Amsterdam under ledning av Ernest Bour.

Han blev snabbt en ledande modernist i den yngre skandinaviska tonsättargenerationen, inte sällan med partitur som hade extrem svårighetsgrad. Pierre Boulez valde till exempel att dirigera Sandströms Utmost med medlemmar ur BBC Symphony Orchestra.

Efter 1980 händer något

Sven-David Sandströms tonspråk förändrades radikalt kring 1980. Det musikaliska uttrycket blev enklare, mer melodiskt och emellanåt mer känslosamt.

De ur alla minnen fallna (1979), ett requiem över Förintelsens barnamord med text av Tobias Berggren, framstår idag som ett av de främsta verken i 1900-talets svenska musikskapande. För detta fick Sandström Nordiska Rådets musikpris 1984.

En rad körverk började nu strömma ur Sandströms penna, alla efterfrågade av landets framstående körer.

Här finns andra storverk som High Mass (1994), Staden (1996) med libretto av Katarina Frostenson, Batseba (1996) med libretto av Leif Janzon baserat på Torgny Lindgrens roman, Ordet – en passion (1996), med text av Katarina Frostenson, Messiah (2008), St Matthew Passion (2011), The Passion of St John (2015).

Unika kyrkoårsproduktionen

Sandström gick på många sätt i Johann Sebastians Bachs fotspår. Unikt och remarkabelt är Sven-David Sandströms intensiva körkomponerande för det svenska kyrkoårets högtider: det blev än 65 kompositioner för kör a cappella, skrivna direkt för Storkyrkans körer och Gustaf Sjökvist och Hässelby församlings körer med Mona Ehntorp som dirigent.

Uruppföranden som väntar

Sven-David Sandströms musik formligen sprutade fram, även under den sista sjukdomstiden. Han skrev och skrev.

Så nu väntar ett antal verk på att uruppföras, närmast i tid och fem dagar efter hans dödsdag:
lördagen den 15 juni, Uppbrott i Adolf Fredriks kyrka, Stockholm. Text av Werner Aspenström. Framförs av Hanna Husahr, sopran, Olle Persson, baryton, Adolf Fredriks Kammarkör, orkester, Christoffer Holgersson, dirigent.

18 juni 2019: The Hidden Treasure baserat på J. S. Bach: Die Kunst der Fuge – Contrapunctus 8, Thomaskirche, Leipzig.
Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, dirigent Omer Meir Wellber.

22 juni 2019: For All Live Unto Him med texter av Niklas Rådström.  
Chorus North Echo dirigerad av Junji Hase i Nagoya, Japan.

November 2019: Seventeenth century nuns prayer
Mogens Dahls Kammerkor, Danmark, dirigent Mogens Dahl.

26 mars 2020: Trombone Concerto i Berwaldhallen, Stockholm
Håkan Björkman, trombone, Sveriges Radios Symfoniorkester, Daniel Harding, dirigent.

Maj 2020: Te Deum vid en fredskonsert i Berlin. 
Uppsla Akademiska Kammarkör, Stefan Parkman, dirigent.

Augusti 2020: Sonnets of Love and Darkness för sångare, trombon och kammarkör.
Nils Landgren, trombon, och Mogens Dahl’s Chamber Choir, dirigerade av Mogens Dahl.

Hösten 2020: Symphony No. 5 baserat på elementen vind, vatten, eld och jord. På initiativ och i samarbete med multi-konstnären Leif Boman – i Norrköping. 
Symfoniorkestern i Norkköping.

Planerat:   
Operan The Book med libretto av Niklas Rådström.


Foto: Elias Sjögren

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.