Svensk-isländsk Blodhov med världspremiär i Göteborg

Blodhov tar den isländska poeten och författaren Gerður Kristný (t. v.) upp en berättelse ur Den poetiska Eddan som handlar om hur Frej förälskar sig i jättekvinnan Gerður och genom hot får henne till sin maka. Men Kristný vänder på berättelsen och berättar den ur kvinnan Gerðurs perspektiv.

Det här perspektivet har tonsättaren Karin Rehnqvist (t. h.) fastnat för. Under många år har hon sökt sig fram till en musikalisk form som skulle stämma med Kristnýs lyrik. Hösten 2015 testades former och klanger med ensemblen i Freiburg. Några år senare kom stycket Nio Nätter, som uruppfördes i januari 2017 på en festival för ny musik, Ultraschall Berlin.

Därefter kom hösten 2017 med metoo-uppståndelsen, som rubbade även Karin Rehnqvists cirklar.

Han skar ett sår

i grässvålen

vareviga natt

Kroppen svek

kuvad av

sparkar och slag

Men till Point Music Festival i Göteborg i slutet på maj 2019 fick äntligen hela verket Blodhov sin världspremiär. Med sångerskan Lena Willemark och ensemble recherche från Freiburg, Tyskland. Det är ett s k monodrama på 42 minuter för mezzosopran och åtta instrument.

Vid uruppförandet svarade Svante Grogarn för regi och ljussättning.



Svensk översättning av John Swedenmark.
Illustration: Jenny Soep

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.