Det hör inte till vanligheterna att en nykomponerad symfoni av en svensk tonsättare kommer upp på programmet. Våren 2019 händer det, två gånger. Båda i Stockholms konserthus; dels den 23 maj, då Daniel Börtz Sinfonia 13 uruppförs.

Och det händer i samma konserthus under en tonsättarweekend den 28–31 mars som ägnas kompositören Tommie Haglund (född 1959).

Han har kallats ”en av Skandinaviens mest särpräglade och visionära tonsättare”.

I inledningskonserten torsdagen den 28 mars uruppförs Tommie Haglunds första symfoni av Kungliga Filharmonikerna under ledning av Tobias Ringborg.

Ett inre tillstånd som kan stå emot hot

Tommie Haglund kommenterar sin symfoni:
– Vi lever i tider då oskuldsfullhet närmast kan ses som ett skämt. Det säger en del om vår tid och behovet av tillgång till ett inre tillstånd som kan stå emot alla hot. Min symfoni är ett försök att beskriva mina känslor omkring detta. Så gott jag förmår.

– Jag har försökt att väva in både diaboliska, smärtfyllda och drömskt genomlysta tillstånd. Som livet självt.

Under festivalen framförs även Haglunds uppmärksammade solokonserter; dels violinkonserten Hymnen an die Nacht med ryske Ilya Gringolts som solist, dels cellokonserten Flaminis aura med armeniske Narek Hakhnazaryan som solist.

Tommie Haglund är uppmärksammad både här hemma i Sverige och internationellt. Han tilldelades 2014 ett av de finaste priser en nordisk tonsättare kan få, Kungliga musikaliska akademiens stora Christ Johnsonpris, med motiveringen: ”Med befriande allvar och personligt tilltal bjuder Tommie Haglund in lyssnaren till sitt poetiska universum.”




LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.