Sveriges största festival för ny musik är tillbaka

För fjärde året är nyupptäckta festivalen för ny konstmusik tillbaka – Svensk Musikvår i Stockholm. Startar torsdagen den 14 mars och avslutas tisdagen den 19 mars.

Den musikerdrivna festivalen tog huvudstaden med storm när den 2016 började som ett entusiastiskt pilotprojekt av ensemblen Stockholms Saxofonkvartett, med saxofonisten Jörgen Pettersson som primus motor och cellisten Mattias Rodrick som flink administratör.

Stockholms Saxofonkvartett, foto Pierre-Henri Wicomb

Det ena årets framgång har lett till de kommande åren. Så gott som samtliga konserter är utan entréavgift och ett antal konsertscener låter publiken välla in till de många konserterna med ny musik.

17 konserter med 30 uruppföranden

Så blir det även 2019. Under fem dagar arrangeras 17 konserter på sju konsertscener – Berwaldhallen, Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus, Musikaliska, TeaterStudio Lederman, Reaktorhallen vid KTH, Scholz-Perssons studio och Nathan Milsteinsalen på KMH.

Svensk Musikvår presenterar drygt 70 verk, 47 av manliga tonsättare, 25 av kvinnliga. Räknat i speltid är 32 % av musiken komponerad av kvinnliga tonsättare.

Inte mindre än 30 uruppföranden kommer att framföras under de fem speldagarna.

Hela programmet, 14 – 19 mars 2019

torsdag 14 mars 2019 – 19:00
Berwaldhallen

Hugo Alfvén (1872–1960)
Svit ur Bergakungen, 17′

Albert Schnelzer (f. 1972)
Pianokonsert, uruppförande, 25′

Jean Sibelius (1865–1967)
Symfoni nr 1, 40′


torsdag 14 mars 2019 – 21:30
Berwaldhallen

Kristin Boussard (f. 1988)
Gräsklippare, Antenn, Fåglar (2006)
för saxofonkvartett, 9′

Andrea Tarrodi (f. 1981)
Ekarna (2014) 6′
för kör

Maria Lithell Flyg (f. 1965)
”Moral biter sällan på hunden” (2018-2019) 8′
för saxofonkvartett, konsertant version, uruppförande

Sven-David Sandström (f. 1942)
Lobet den Herrn (2003) 8′
för kör


fredag 15 mars 2019 – 12:00 och 14:00
Scholz-Perssons arbetslokal, Studio Tavastgatan

Ellen Arkbro (f. 1990)
CHORDS (2019)
för klavikord och hammarklaver, uruppförande

Kristofer Svensson (f. 1990)
I Sommarluft (2019)
för klavikord solo, uruppförande

Kristofer Svensson
Kori Kamandungan (2019)
för hammarklaver fyrhändigt, uruppförande


fredag 15 mars 2019 – 19:30
TeaterStudio Lederman, Gästrikegatan 13, Stockholm

Jenny Hettne (f. 1977)
Rop, böljande (2019)
för horn o elektronik, uruppförande

Jonas Söderman Bohlin (f. 1963)
Blaabla…Project, 1999, 8′
för fagott och CD-stämma

Ivo Nilsson (f. 1966)
Gedeckt, 2008-09, 15′
for alto flute and electronics

Åke Parmerud (f. 1953)
Dark Harbour, (2015) för horn o elektronik, 8′


fredag 15 mars 2019 – 18:00
TeaterStudio Lederman, Gästrikegatan 13, Stockholm

Isak Edberg (f. 1989)
Broken Column (2015)
piano, violin, viola och cello komponerat för Makadam, 25´

Ensemble Makadam
reflekterande improvisationer över historiskt material

Henrik Strindberg (f. 1954)
Seven movements (2018)
piano, violin, viola och cello 21´komponerat för Ensemble Makadam, Uruppförande, 21´


fredag 15 mars 2019 – 21:00
TeaterStudio Lederman, Gästrikegatan 13, Stockholm

Lokomotiv Konkret
Dror Feiler, saxofoner, elektronik
Sören Runolf, elgitarr, elektronik
Tommy Björk, trummor


lördag 16 mars 2019 – 13:00
Konserthuset Grünewaldsalen

Emmy Lindström (f. 1984)
Tintomara (2013) 10′

Anna-Lena Laurin (f. 1962)
Tempus Fugit (2017) 9′

Anders Nilsson (f. 1954)
Ballade för altflöjt & gitarr (2004/2017) 6′

Daniel Nelson (f. 1965)
Overcoming the monster (2015) 10′

Andrea Tarrodi (f. 1981)
Aprilsnö (2015) 6′

Benjamin Staern (f. 1978)
Opposing Dance (2013) 12′


lördag 16 mars 2019 – 15:00
Musikaliska Stora salen

Grażyna Bacewicz (1909-1969)
Ouverture (1943) 6’30”
Allegro – Andante – Allegro energico
Trans: Anders Högstedt

Andrea Tarrodi (f. 1981)
Serenade in Seven Colours (2013) 8’

Benjamin Staern (f. 1978)
Konnakol Variations for solo percussion and winds (2019) Uruppförande. Tillägnat Lauri Metsvahi, Blåsarsymfonikerna och Cathrine Winnes, dirigent

Molly Kien (f. 1979)
Jellyfish Lake (2018) 5’

Eduard Tubin (1905-1982)
Valse Triste and Suite from Kratt (1940/61) 15’
Trans: Anders Högstedt

Hugo Alfvén (1872-1960)
Festival Ouverture op.52 (1944) 10’
Trans: Anders Högstedt


lördag 16 mars 2019 – 16:00
Reaktorhallen R1, KTH

Hans Tutschku, Remembering Japan – part 1
8 channel electroacoustic composition, 10′

Clemens von Reusner, Definierte Lastbedingung

Brona Martin, NightEscape

Erik Nyström, Textonics

Annie Mahtani, Inversions

Jorge Garcia Moncada, Hüzün


lördag 16 mars 2019 – 18:00
Konserthuset Grünewaldsalen

Vanessa Massera (f. 1987)
Exercitium arithmeticæ occultum nescientis se numerare animi,
for saxophone quartet and electronics (2017)
12.22′, uruppförande

Thanos Chrysakis (f. 1971)
Azure (2015),
solo för sopransaxofon, uruppförande, 7′
Mathias Karlsen Bjørnstad, sopransaxofon

Sven-David Sandström (f. 1942)
Visheten ropar
text ur Ordspråksboken 8:1, 32-36 Durata 2’50” (2010)

Cecilia Franke (f. 1955)
Översättarens efterord, (2017 – 2018)
Text: Lars-Magnus Magnusson
för saxofonkvartett och kör (ca 12 min)

Pierre-Henri Wicomb (f. 1976)
Sue-hm Kwee (2018), uruppförande, 6′
för saxofonkvartett

Thanos Chrysakis (f. 1971)
Astraea (2013) 6′
för saxofonkvartett


lördag 16 mars 2019 – 20:00
Reaktorhallen R1, KTH

SØS Gunver Ryberg
Shapeshifter

Jonathan Harvey
Mortuos Plango Vivos Voco

Anders Tveit
And the ticks turn into tocks and the tocks turn into ticks

Cristian Vogel
Acceleration Morphosis – World Premiere

Koenraad Ecker
Transparent Bodies, Submarine Roots – World Premiere

Cristian Vogel
WokeSeq – World Premiere

Tine Surel Lange
W O R K S F O R L I S T E N I N G: No 2; No 10

Banrei
Cholalcho

Cristian Vogel
Invisible Planets


söndag 17 mars 2019 – 14:00
Musikaliska Clara Schumannsalen

Otto Nilsson (f. 1993)
Höstens sista blomma (2018) 3′, uruppförande
Text: Edith Södergran (1892–1923)
för piano och sång

Victor Eriksson (f. 1999)
för blockflöjt och piano, uruppförande
Uruppförande (2019)

Klara Sjödin (f. 1997)
Kan du höra mig? (2018) 4′, uruppförande
Text: Amanda Hellberg (f. 1973)
för piano och sång

Buster Berggren (f. 1994)
Gold Harbour Square Theme (2019) 4′, uruppförande
tape

Klara Sjödin
Time (2019), uruppförande

Mikael Andersson (f. 1996)
Its Seductive Tone (2018) 4′, uruppförande
Text: Mikael Andersson
för piano och sång

Otto Nilsson
Coconuts (2018) 3′, uruppförande
solo för marimba

Buster Berggren
Trumpcappella (2018) 3′
Text: Buster Berggren
för vokalensemble


söndag 17 mars 2019 – 16:00
Konserthuset Grünewaldsalen

Klas Torstensson (f. 1951)
Lantern Lectures I-IV
för sinfonietta (1999-2002)

Volym I (Brass Link I /Solid Rocks I / Brass Link II) 23’
Volym II (Brass Link II/Solid Rocks II )17’
Volym III (Brass Link III / Aurora Borealis) 17’
Volym IV (Brass Link IV / Giants’ Cauldron ) 18’


söndag 17 mars 2019 – 19:00
Musikaliska

Lisa Streich (f. 1985)
Nebensonnen, 11′
for violin, viola, violoncello and clarinet (2015)

Miklos Maros (f. 1943)
Coalottino No 3 (2018) 14′
för gitarr, flöjt, klarinett, violin, viola och cello, uruppförande

Britta Byström (f. 1977)
A Walk on Green Streets, (2015) 14′
för flöjt, klarinett, piano, en slagverkare, violin, viola och cello.

Marie Samuelsson (f. 1956)
Lufftrumma II, 7′ (1994)
för flöjt, klarinett, slagverk, gitarr och cello

Jesper Nordin (f. 1971)
In the Midst of Trespassing No 2, 14′ (2010)
för violin, slagverk, piano och elektronik.

Jenny Hettne (f. 1977)
A swarm came in from the dark, 11′ (2014)
för solo violin, flöjt, klarinett, piano, slagverk, viola och cello
solist: Karin Hellqvist, violin


måndag 18 mars 2019 – 12:30
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen

Zacharias Ehnvall (f. 1991)
Extonation et Faux Rondeau (2019)
for violin and clarinet in Bb, uruppförande

Johan Svensson (f. 1979)
404 Error (2019)
för klarinett, marimba och violin; uruppförande

Birgitta Flick (f. 1985)
Duo I (based on the melody of ”Hinunter ist der Sonne Schein” by Melchior Vulpius) (2019)
for flute and clarinet in Bb, uruppförande

Christopher Moriarty (f. 1993)
Blackstar (2019)
for Fl .(Alto) /Clr.(Bass)/ Perc. (2 Susp.Cym. /8 pitched gongs)/ Pno./ Vln./ Vla./ Vc.
uruppförande

Anton Alfvén (f. 1986)
Kvartettminiatyr: Arkaiskt leende I (2019)
för piccola, klarinett, violin och violoncell, uruppförande

Adam Eriksson (f. 1991)
Trio (2019)
för flöjt, klarinett och violin, uruppförande

Lina Nyberg (f. 1970)
Concordion Quartet (2019)
for flute, clarinet, violoncello and marimba, uruppförande

Anders Björk (f. 1977)
Rhythm changes, sketches and ideas (2019)
for flute, clarinet, marimba, bongodrums, piano, violin and cello, uruppförande


tisdag 19 mars 2019 – 19:00
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen

Konsert med verk av Sofia Gubaidulina, framförda av holländska New European Ensemble.

Ur programmet:
Sofia Gubaidulina (f. 1931) – Repentance (2008) för cello, kontrabas och tre gitarrer
Sofia Gubaidulina – Sotto Voce (2010/13) för viola, kontrabas och två gitarrer





LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.