I Norrköping räds man inte kvinnliga kompositörer

Tänk att det gått så långt med de svenska orkestrarnas repertoarsättning att man hajar till när svenska kompositörer dyker upp på svenska konsertscener.

Vid iMusikens genomgångar av säsongsprogrammen för landets symfoniorkestrar är oftast de svenska inslagen i klar minoritet, ibland t o m försvinnande litet.

Inte så med Norrköpings Symfoniorkester. Här spelas musik av svenska tonsättare till en andel av 13,6 %; kan verka blygsamt, men är i sammanhanget klart över vad de flesta andra symfoniorkestrarna presterar.

Svensk musik
Allan Pettersson. 1911–1980

I Norrköping är man ju Allan Pettersson-specialister (med dirigenten Christian Lindberg). Noterbart är att Petterssons Symfoni nr 12 ”De döda på torget”, för blandad kör och orkester, framförs i mars. Även musik av Kurt Atterberg, Karl-Birger Blomdahl, Ingvar Lidholm, Benjamin Staern finns med i programmen.

Kvinnliga tonsättare från nu och förr

Inte heller är det någon tvekan med att få till en hyfsat jämställd repertoar genom att ta med ett antal kvinnliga tonsättare.

Vi hittar Andrea Tarrodis Pianokonsert nr 1, Overtyr nr 2 av Louise Farrenc, Icarus av Lera Auerbach, Aeriality av Anna Thorvaldsdottir, ett par verk av Thea Musgrave, Notes from the City of the Sun av Britta Byström, Amy Beach Pianokonsert, Lisa Streichs nyskrivna gitarrkonsert samt Pyramid av Molly Kien.

Allt detta tillsammans ger en andel på 11,7 % framförd musik av kvinnliga kompositörer.




LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.