Så skapas moderna repertoarverk

Nutida tonsättare kan förvisso få sina mödosamt skapade arbeten framförda – någon gång. Men det stannar oftast vid ett enda framförande, uruppförandet. Konsten i konstarten är att få sin musik framförd en andra gång, en tredje gång, många gånger. Att få sin musik att upphöjas ytterligare och bli ett s k repertoarverk.

Ett sätt för tonsättaren att komma vidare med sin musik, är att omge sig med begeistrade och engagerade musiker. Ju skickligare de är, desto bättre.

Idag kom ett exempel på detta. Klarinettisten (och tillika festivalföreståndaren för Båstad Kammarmusikfestival) – Karin Dornbusch – tar med sig Benjamin Staerns stycke Worried Souls för klarinett/basklarinett och symfoniorkester på en vårturné i Tyskland.

Verket skrevs på beställning för Karin Dornbusch och Norrköpings Symfoniorkester och belönades med det stora Christ Johnson-priset 2012.

Orkestern är Philharmonisches Orchester Vorpommern som dirigeras av Golo Berg. Solist är (förstås) Karin Dornbusch, och man gör Staerns virtuosa konsert i fem konserthus:
Onsdag 3 maj 2017, kl. 19.30 Theater Stralsund
Torsdag 4 maj 2017, kl. 19.30 Theater Stralsund
Fredag 5 maj  2017 kl. 19.30 Theater & Stadthalle Greifswald – Invigningskonsert i festivalen ”Nordischer Klang”
Tisdag 9 maj 2017, kl 19.30  Theater & Stadthalle Greifswald
Fredag 19 maj 2017, kl 18.00  Theater Putbus, Rügen

 

Så här lät Worried Souls med Symfoniorkestern i Norrköping. Stefan Solyom dirigerar.