Öppet: Den konstnärliga forskningens rum

Kungl. Musikhögskolan (KMH) visar under fem dagar (18–23 mars) sin mångfasetterade konstnärliga forskning genom en rad öppna arrangemang: konserter, föreställningar, symposium, lab, workshop och Kent Olofssons konstnärliga disputation.

Vid lunchkonserten i Kungasalen den 19/3 presenteras svensk elektroakustisk musik från sjuttiotalet fram till idag av Anders Blomqvist, Akemi Ishijima, Lars-Gunnar Bodin och Åke Parmerud.

I Susanne Rosenbergs Folk Song Lab (20/3) möter vi folksångstraditionen som källa till förnyelse, och på lunchsymposiet presenteras fem av KMHs pågående forskningsprojekt.

Kort-presentationer

Ett koncentrerat symposium den 20/3 bjuder på kortpresentationer av fem pågående projekt där KMH:s lärare är involverade:

Bill Brunson, Henrik Frisk och Kim Hedås: EASTN-DC
Stefan Östersjö: Musical transformations
Sven Ahlbäck: MITIS – Musikalisk IT i skolan
Susanne Rosenberg: Folk Song Lab
Klas Nevrin: Musik i oordning
Föreställningen Death to the Dogs of the Welfare State av Teatr Weimar i Kungasalen utgör den första etappen på Kent Olofssons disputation, som fortsätter med två diskussioner samt en hörspelskonsert i Lilla Salen.

Lunchkonsert no 2

Vid lunchkonserten i Lilla salen den 23/3 presenteras sex elektroakustiska verk komponerade 1955–2018, varav två uruppföranden:

Bengt Hambreaus: Doppelrohr II (1955)
Tommy Zwedberg: Bavarde (1986)
Paulina Sundin/Monty Adkins: Spectral Shards (2018) – uruppförande
Susanne Skog: Singing (2012)
Lise-Lotte Norelius: Bleed (2005)
David Granström: Tessellation (2017) – uruppförande

 

18-23 mars 2018
Kungl. Musikhögskolan, Valhallavägen 105 i Stockholm
Fri entré

Hela programmet [pdf]

 

Bilden: Klangkupolen eller Högtalardomen i Lilla salen på KMH.

 

 

  • Kommentera