Nya professorn i sång vid KMH

Susanne Rosenberg är välkänd folksångerska, pedagog, forskare. Nu är hon även professor i sång vid Kungl. Musikhögskolan (KMH).

Sedan 2005 är hon prefekt vid Institutionen för folkmusik på KMH, där hon bland mycket annat har lett arbetet med att utveckla musikerutbildningarna i folkmusik.

1984–88 studerade hon vid Kungl Musikhögskolan, på det som då kallades individuell studiegång med inriktning folkmusik och jazz. Hon har varit anställd som lärare vid KMH sedan 1996 och disputerade 2013 för konstnärlig doktorsexamen med avhandlingen Kurbits – ReBoot, Svensk folksång i ny scenisk gestaltning ›

– Professorstiteln betyder mycket på flera sätt, säger Susanne Rosenberg själv.

– Det är ett viktigt erkännande av den specialisering i just folksång och muntliga konstnärliga processer som jag representerar. Den kan också betyda mycket för möjligheten att söka medel för nya forskningsprojekt. För egen del hoppas jag att det kan innebära att jag kan ägna mera av min arbetstid åt forskning, men också åt handledning av både masterstudenter och doktorander.

– Det kan förhoppningsvis få betydelse att KMH får en ny professor i sång som är kvinna, tillägger hon.

Susannes utgångspunkt är folkliga sångtraditioner. Det var här hon blev nyfiken både på att förstå och utveckla konstnärliga, vetenskapliga och pedagogiska metoder i en musik som är gehörsbaserad, som alltså inte tar omvägen över vare sig noter eller andra skrivna instruktioner.

Mycket av det hon ägnar sig åt både i undervisning och forskning handlar därför om sådant som är användbart även på andra områden än folkmusik, och som hon gärna vill vara med om att förmedla till alla musikhögskolestudenter.

Samtidigt värnar hon om den folkmusikaliska identiteten.

– Det handlar om att vara medveten om ramarna som en viss tradition, genre eller stil innebär: men att sedan utifrån de ramarna kunna släppa taget och ge plats för det verkligt oförutsedda, det oförberedda och det spontana. Jag ser musiktraditioner som en språngbräda för musikalisk förnyelse, och jag brukar citera en amerikansk konstnär för att beskriva min syn på tradition: ”Tradition is not a form to imitated, but the discipline that gives integrity to the new.”

Vid KMH vill Susanne gärna fortsätta att tydligare knyta samman de olika stegen i högre musikutbildningarna: mellan kandidat-, master- och forskarnivå.

Foto: Sunniva Brynnel

 

Susanne Rosenbergs webbplats